Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
”Officiellt och verkligheten inte det samma”
Snart invigs nya Nationalarenan i Solna, större, vackrare och mera imponerande än något annan stadion i Sverige. Men hur kunde banken först betala 150 miljoner kronor och sedan skänka bort rätten till namnet? Dan Persson ger sin syn på skeendet, ”Officiellt och i verkligheten.
Läs också om studenternas studie av arenan
Den som hette Swedbank Arena och plötsligt bytte till Friends Arena. Banken betalade 150 miljoner kronor för namnsponsringen, men skänkte bort rättigheten. Först betala 150 miljoner och sedan bara ge bort allt. Hur är det möjligt?
Spekulativt men i sanningen riktning
Not: nedanstående text är spekulativ, jag har goda indikationer såväl informell information som grund men inga belagda fakta. Jag kan ha fel och vi lär aldrig få veta sanningen så texten skall läsas som en antites till den officiella bilden och ej som ett publicistiskt avslöjande byggd på fakta.
Tre studenter Viktor Glans, Rickard Spångmyr och Henrik Stadjer har skrivit en universitetsuppsats om köpet av namnrättigheterna vid Friends arena och bakgrunden till att Swedbank valde bort sitt eget varumärke och gav de dyrt inköpta namnrättigheterna till Friends.
Uppsatsen är gedigen och likaså deras bedömningar och slutsatser. Borträknat att vi äldre farbröder inte riktigt orkar med den akademiskt nödvändiga metodiken med modeller, källhänvisningar och annat så är det bara konstatera att de har skrivit en uppsats med hög kvalitet.
...för att dölja fakta
Frågan är då om det som står där är sant?
Nu är sant ett inte helt enkelt begrepp att definiera och här finns rätt omfattande gråskalor innan man ens närmar sig lögn.
Författarna har därutöver det självklara akademiska kravet att utgå ifrån vidimerade uppgifter. Gissningar och tro får inte förekomma i akademiska sammanhang om det inte handlar om teologi och psykologi där fakta istället verkar vara förbjudet. Den här begränsningen gör det svårt att få fram de bakomliggande fakta då parterna gör sitt bästa för att dölja dem.
Handlar om internkontering
Att Swedbank först gör bedömningen att namnsponsring är bra för deras varumärke för att några år senare kommer fram att det är bättre för Swedbank att sponsra Friends är i den senare delen inte så konstig. Behovet har växt för bankerna att påvisa någon typ av samhällsnytta och etik. Det beror primärt på deras avgifter mot kunderna, beskyllningar för karteller, girighet med mera.
Att Swedbank skulle valt att namnsponsra med sitt eget namn i första skedet tror jag inte en sekund på. Min erfarenhet är att detta handlar mer om internkontering.
Ägarna av arenan ville ha lägre ränta på de miljarder i lån som Swedbank gav dem. Swedbank ville försvara sina marginaler gentemot analytiker. Lösningen blev en ränta som Swedbank tyckte var bra och ennamnsponsring som pyntades med marknadsbudgeten. Heureka, båda parter fick som de ville, en win-win-solution på näringslivska.
Att Swedbank några år sedan enbart gjorde bedömningen att byta namn, dvs ge rättigheterna till Friends på varumärkesgrund tror jag inte en sekund på.
Risken för nedskrivning
Del av beslutet bygger på den konkreta slutsatsen att bankerna har fått så lågt förtroende från allmänheten att ett byte kan ge goodwill då det pekar på att bankerna inte bara överdebiterar oss och lurar oss att investera i dyra fonder med låg avkastning utan även stödjer verksamheter som strävar efter ett bättre samhälle.
Här tror jag den enkla sanningen är att Swedbank kom fram till att risken att man utifrån regler för banker om något år skulle tvinga fram en nedskrivning av lånen var hög.
Att hamna i det läget med varumärket över hela arenan blev självfallet inte en acceptabel situation. ”Swedbank säger upp lån för Swedbank Arena är ingen bra rubrik i media.” Det var därför den stora delen av beslutet.
Friends inte alls positiva till idén
Min tes är också att Friends som organisation inte var positiv till idén. Friends är en organisation jag respekterar, de gör ett fantastiskt arbete och förtjänar all respekt och allt stöd.
Att sätta sitt eget varumärke på en arena med risker för att få badwill vid muträttegångar som bygger på att parterna var för ”friendliga” med varandra, vid stora driftunderskott och ekonomiska problem eller vid huliganupplopp kan inte varit ett enkelt beslut där man inte såg riskerna.
Nu är Swedbank Friends huvudsponsor så att bara säga nej kunde man inte heller göra.
Eller tvärtom?
Nu står vi där med Friends arena, som självfallet blir en helt fantastisk arena som kommer att ge oss många kvalitativa event med ståpäls som också ger positiv påverkan på Friends varumärke.
Men också det motsatta i händelser som berör arenaekonomin och besökarnas beteende vid riskmatcher.
Det är teoretiskt möjligt att bakgrunden är den som uppsatsen pekar på, med många fina ord om varumärkesbyggande och lönsam investering i varumärken men det är faktiskt lika troligt att ovanstående mindre vackra bakgrund är den egentliga.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
2. Det är bara att läsa deras
Det är bara att läsa deras årsredovisning, du finner den nedan! http://friends.se/om-friends/ekonomi3. Hej, att skolverket
Hej, att skolverket kritiserar Friends innebär inte att Friends har dålig verksamhet. Innan jag skrev den här krönikan har jag fått en god bild av Friends. sedan har jag under många år fått en mindre god bild av skolverket så rektorsbarn, före detta skolstyrelseledamot och lärarson jag är. Om "Vågar jag" är aktiv i vår svenska skola idag blir jag besviken om det inte är uppenbart att krönikan inte handlar om effektiviteten i Friends arbete.Mest lästa just nu
Mjällbys genombrott i svensk fotboll är inte fullt så överraskande som det kan tyckas.Nu framkommer att klubben årligen har förbättrat resurserna sedan 2017 och stärkt sin ekonomi.
I dag säger Magnus Emeus, klubbens ordförande:
– Vi hade ett eget kapital som var minus 4,5 miljoner 2016. Men 2021 hade det förbytts till ett plus på 15 miljoner och nu har vi byggt ett eget kapital på 46 miljoner.
Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.
I samband med att Strawberry Arena har ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.
Tre svenska golfspelare är aktuella, men i olika skeden av sitt umgänge med den därlilla vita bollen.
Henrik Stenson går nu ut och medger att han fick en halv miljard kronor för att byta till omdiskuterade LIV-touren, men sportsligt går det mindre bra
Alex Norén funderar på vad som hände i sista avgörande tävlingen. Han höll på att ta steget till översta världseliten, men snubblade och missar PGA-slutspelet.
Ludvig Åberg kan däremot se fram emot tourfinalen i Atlanta där vinnaren belönas med ofattbara tio miljoner dollar (100 miljoner), men han har haften vacklande form.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Hon tog emot Guldskölden ovh hyllades som årets kvinnliga programledare för ett par dagar sedan. På tisdagen fick Karin Frick huvudrollen igen Hon är utvald som ny programledare i Mästarnas mästare och ska ersätta en person som har blivit mycket uppskattad av tittarna. Micke Leijnegard. har i 17 år varit den trygga rösten med intensiv närvaro i SVT:s folkkära program Plötsligt flyttas han åt sidan… Och bakomvarande skäl vill inte SVT:s ledning prata högt om.
Efter 18 NHL-säsonger är Nicklas "hemma" igen Efter 18 säsongers spel i NHL är Nicklas Bäckström, 38 år i november klar för spel i moderklubben Brynäs. Han spelade sin senaste NHL-match med Washington Capitals hösten 2023, men har sedan haft stora höftproblem och har efter flera operationer inte spelat sedan dess.
I ett uttalande på Brynäs hemsida skriver Bäckström:
-Nu kör vi, jag har alltid känt att jag någon gång skulle vilja representera Brynäs igen. Jag har länge haft en stor drivkraft att få återvända. Efter att kört rehab och vart borta från spel i nästan två år så känner jag mig nu väldigt laddad och full av energi,.
Vågar jag? (inte verifierad)
ons, 2012-08-22 20:45
1. Ang Friends position bland
Ang Friends position bland barn och ungdomar i dagens samhälle. Friends har ingen förankring i skolan...och skolverksamheten lyder under skollagen där skolverket och regeringen beslutar och granskar. LÄS GÄRNA SKOLVERKETS KRITIK MOT FRIENDS. (googla på rubriken) Friends är inte i den direkta verksamheten. Min undran är hur mycket av alla pengar som Friends får, går i direkt avkastning till elever? Och på vilket sätt?