Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"För kaffepengar får man goodwill och blir politiskt korrekta"

"Svenska Spel får tillbaka den goodwill som förlorades för något år sedan samt åter blivit politiskt korrekta gentemot de politiker som vill bevara spelmonopolet", skriver Dan Persson. Foto: Hasse Holmberg, Scanpix

 

Svea är det smartaste och lönsammaste sponsringsprojektet någonsin. Det är bara gratulera Svenska Spel och Johan Lindvall. Avtalet med RF om Svea är det bästa sponsringsavtal ett svenskt företag någonsin skrivit. Jag är nästan sjukligt imponerad.

Johan Lindvall och hans kollegor har varit intelligenta, kreativa och affärsmässiga på en nivå som är sällsynt och vida överstiger övriga i svensk reklam, PR och sponsringsindustri.

Så många vinster

Svea är uppbyggt så att en stor del av svenska folket kommer att bli spelkortsinnehavare, dvs registrera sig i Svenska Spels CRM-system.

Det innebär fyra saker.

• Svenska Spel påskyndar övergången mot spel via nätet istället för via ombud. Här kan man spara uppemot en halv miljard om året på minskade ombudskostnader på sikt.

• Databasen gör att man kan bearbeta målgruppen mycket effektivt och billigt via e-mail och sms, här kan man på sikt minska reklamkostnaderna med 100 miljoner per år.

• Tusentals idrottsföreningar marknadsför Svenska Spel gentemot sina medlemmar alldeles gratis. Den gratisreklamen torde i sig ha ett värde som överstiger vad man betalar.

• Medlemmarna i idrottsföreningar kommer att spela mer, nya intäkter som även dessa utan problem ger goda vinster i sponsringsavtalet

Det är bara kaffepengar

Och allt detta har man fått av RF och svensk idrottsrörelse för 50 miljoner om året. I det här sammanhanget kaffepengar där man också fått tillbaka den goodwill som förlorades för något år sedan samt åter blivit politiskt korrekta gentemot de politiker som vill bevara spelmonopolet.

För föreningarna når man knappast ens nivån kaffepengar när utbetalningen kommer om ett år. 50 miljoner delat på 2 500 föreningar är i genomsnitt 2 000 kronor.

Jag blir varm i själen, nästan gråtmild när jag ser upplägget. Det är bara lyfta på hatten för Johan och Svenska Spel. Svea är det bästa sponsoravtalet genom tiderna och nästa års utdelning av Gyllene Hjulet har redan nu tappat all spänning.

Dan Persson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Johan Conradson (inte verifierad)

tors, 2012-11-15 17:21

1. 50 millioner delat på 2500

50 millioner delat på 2500 idrottsföreningar blir väl inte 2.000 per förening, men 20.000?! Rätt ska väl vara rätt även om vi pratar om kaffepengar?! ;-) Men till saken. Även om alla pengar in i idrotten är bra, så är ju tendensen att idrotten ofta (och nu tänker jag på den vanliga föreningen) säljer sig för billigt. I Norge går det över 200 millioner till föreningar (inte bara idrotten) i en ordning som heter grasrotandelen (https://www.norsk-tipping.no/grasrotandelen/). Där kan spelarna själv välja en förening de önskar att stödja med 5% av allt de spelar för.

Dan Persson

tors, 2012-11-15 18:08

2. Johan har rätt, jag räknade

Johan har rätt, jag räknade fel på nollorna där. För små ungdomsföreningar är 20.000 mycket pengar. I sak är dock relationen mil ifrån den norska och Svenska Spel har skrivit ett fantastiskt bra avtal.

Christer (inte verifierad)

fre, 2012-11-16 10:29

3. Om en kopp kaffe kostar 10

Om en kopp kaffe kostar 10 kronor så blir det 2000 koppar/klubb för 50 Miljoner. Var det så du tänkte Dan?

Dan Persson

fre, 2012-11-16 11:24

4. Nja, det är bara göre en

Nja, det är bara göre en pudel och konstatera att jag hade otur när jag tänkte. Divisionen var dessutom så enkel att jag inte använde excel utan räknade i huvudet. Detta samtidigt som jag bedömt att min golfklubb på ett par veckor hade gett Svenska Spel reklam för ca 10.000 kronor och att vår förväntade return var ca 2000 kronor. Det var då jag reagerade på att det var något som inte stämde.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Kokainservetter gav tydliga utslag på flera av toaletterna i VIP-området under Elitloppshelgen, det visar en undersökning av Betting.se.

Vid Elitloppet var en reporter från Betting.se på plats för att undersöka eventuellt missbruk av kokain. Ett flertal av VIP-toaletterna gav tydliga positiva utslag vid undersökningen. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.