Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Lika bra att sponsorerna stannar hemma
Det är kort tid kvar till OS i Sotji invigs. Ett gott råd till alla sponsorer och till deras inbjudna företagskunder är att inte åka dit.
De aktiva och ledarna skall självfallet åka. Det är grundläggande som del av vårt medlemskap i den olympiska rörelsen och det vore djupt orättvist att straffa de aktiva för att IOK inte har förstått någonting om mänskliga rättigheter, demokrati och ett humanistiskt samhälle.
Ren omtanke bakom uppmaningen
Det är självklart att uteblivna besökare förstör Putins idé om att utnyttja OS för goodwill och PR men det är inte skälet till mitt råd till sponsorerna att inte åka dit.
Mitt råd bygger enbart på omtanke om idrottens sponsorer. Företagen riskerar negativ påverkan på varumärket och risken att tappa kunder och intäkter i Sverige genom dålig publicitet. Vem vill göra affärer med någon som lägger kundernas pengar på att stötta homofober, antidemokrater och korrupta ledare?
Sponsorskap har sedan Ludmila Engquists dopingskandal inkluderat en ständigt växande riskanalys. Det nya medialandskapet där allt alltid garanterat kommer fram tillsammans med växande fokus på nya områden som homofobi och mänskliga rättigheter har skapar risker som inte fanns förut.
Riskerna är stora
Med en medialogik där ett halvsunkigt dubbelrum blir en lyxsvit, en värdelös kvarterskrog får tre stjärnor i ”Gidden” och en flaska vin för tusen spänn på krogen jämställs med ett slöseri på nivån subventioner av vindkraft är riskerna med att vara på fel ställe ofantligt mycket större idag.
Vet inte hur många som noterade att en halv miljon svenskar på fyra dagar läste en fullständig sågning av en Kinakrog i Stockholm. Dåligt bemötande av gäster från del av personalen beskrevs på ett läsvärt sätt i ett Facebookinlägg som sedan delades och delades i flera led till en ledande mediabyrå kunde räkna ut att man nått ca en halv miljon läsare. Den numera halvtomma restaurangens krögare har förmodligen inte förstått vad som hänt. Det här är en tillkommande risk med det nya medialandslaget. Ett enda facebookinlägg från Sotchi med bild på glada och välmående svenska företagsrepresentanter som krockar med en artikel om elände av något slag kan bli rena katastrofen.
Det är så illa att man riskerar sin anställning genom att åka om företagets officiella policy inte stämmer med den ryska regimens. Ett faktum som förhoppningsvis gäller för de flesta svenska företag, Telia borträknat.
Media efter bra historier
Det vi vet är att mediabevakningen i Sotji inte bara är sportjournalister. Horder av politiska reportrar och allmänreportrar kommer att leta vinklingar på temat avvikelser från det politiskt korrekta. Rubriker av typen ”Här frossar XY-företagets chefer medan Jelena svälter” och alla varianter på indignationstemat hade funnits färdigsatta om blytekniken hade funnits kvar.
Händer något tragiskt av terrorkaraktär blir närvaron än mer problematisk utöver att riskperspektivet för närvarande svenskar kommer att belysas.
På den gamla goda tiden var sponsoravtalen enkla. De innehöll en dopingparagraf och en paragraf om allmänt moraliskt korrekt leverne, det senare som omskrivning att man inte fick vara full på bild och inte slåss eller bedra.
Tydlig signal till IOK
Idag är sponsorskap mycket svårare. Då hela idén är att företaget skall få ut något positivt så blir arbetet med att minimera eller ta bort riskerna för en s.k. backlash omfattande och svårt.
Det är självfallet djupt orättvist att idrottsrörelsen skall behöva lida för att det finns diktatorer, homofober, antidemokrater, religiösa fundamentalister och liknande elände i världen, men det är.
Så, vore jag ansvarig chef på något av alla företag som sponsrar eller blivit inbjudna av sponsorer så skulle jag med en suck inse att det enda logiska beslutet är att stanna hemma, trots att flygbiljetter och hotellrum redan är betalda. De som företräder företaget skall inte hamna på bild i Sotchi för det kan skada firman.
Vore jag rådgivare till Hovet skulle jag säga att det är ok att kungen åker, men kronprinsessan och prins Daniel bör stanna hemma då deras varumärken ännu är ofläckade medan Kungens inte längre kan skadas.
Uteblivna svenska (och andra länders gäster) vore också en mycket tydlig signal till IOK om att deras intäkter skadas om de låter sig ”övertalas” att lägga framtida OS på fel ställe.
Mest lästa just nu
FC Köpenhamns vd. Jacob Lauesen var i centrum när FC Rosengårds herrlag blev en 49-procentig del av den danska storklubben, med bland annat 16 ligaguld och som i höstas krossade Malmö FF med 5-0 i kval till Champions League.
Ägarbolaget, börsnoterade Parken Sport & Entertainment, med huvudägare, LaLandia, en dansk bjässe i lek land och badanläggningar, kommer inom de närmste tre-fyra åren att göra en investering på 50 miljoner danska kronor i sina svenska partner, i svenska kronor blir det cirka 70 miljoner kronor.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Sverige är två segrar från att spela VM i fotboll nästa sommar.
Vid eventuella segrar mot först Ukraina och sedan mot segraren i mötet Polen-Albanien i mars 2026 väntar grupp F för matcher mot Nederländerna, Japan och Tunisien.
Redan VM-klara Norge hamnade i grupp I tillsammans med Frankrike, Senegal och något av lagen Irak/Bolivia/Surinam som ska möts i play off.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.
Raden av f d landslagåkare som greppar mikrofonen blir allt längre.
– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,
Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.
Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.
Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien. SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.
















Vågar jag? (inte verifierad)
tis, 2014-01-28 19:42
1. En sorglig men lysande analys
En sorglig men lysande analys av årets OS "jippo"Hinc Robur et securitas (inte verifierad)
tis, 2014-01-28 23:19
2. Är det då verkligen inte läge
Är det då verkligen inte läge att stödja Sveriges ansökan om ett vinter OS?. Det skulle åtminstone återföra OS till ett idrottsligt event. Inte ett politiskt spektakel. Avstår vi är det sittande fågel för Oslo och vi kan glömma tanken under min livstid.Gösta (inte verifierad)
lör, 2014-02-08 01:26
3. Jag är skeptisk. Det känns
Jag är skeptisk. Det känns lite väl enkelt att hänga på PK-tåget och tycka att hela världen borde se ut som Sverige när det gäller demokrati och jämlikhet (hmm). Då får vi förstås blunda för korrumperad vapenhandel med diktatoriska stater och annat trams som vi låtsas hålla oss för goda för. Det finns en värld därute! Det borde väl också välkammade tvärsäkerhetsexperter i sina trygga soffor inse?Gösta (inte verifierad)
lör, 2014-02-08 01:47
4. "medialandskapet"
"medialandskapet" "medialandslaget" "medialogik" "mediabyrå" och "mediabevakningen" ser väldigt jobbigt ut i texten när det i stället borde stå medielandskapet, medielandslaget, medielogik, mediebyrå och mediebevakning enligt alla rekommendationer från t.ex. Språkrådet, TT-språket SAOL och Mediespråksrådet. Varför måste sportskribenter så ofta utmärka sig som språkligt obildade och ge sportjournalistik en töntstämpel?Gösta (inte verifierad)
lör, 2014-02-08 01:48
5. "medialandskapet"
"medialandskapet" "medialandslaget" "medialogik" "mediabyrå" och "mediabevakningen" ser väldigt jobbigt ut i texten när det i stället borde stå medielandskapet, medielandslaget, medielogik, mediebyrå och mediebevakning enligt alla rekommendationer från t.ex. Språkrådet, TT-språket SAOL och Mediespråksrådet. Varför måste sportskribenter så ofta utmärka sig som språkligt obildade och ge sportjournalistik en töntstämpel?