Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Så här ser framtidens arena ut

Drömmmen och ändå icke, för biljettköpet måste gå smidigare i framtiden. Väntan är ett hot mot att folk väljer just det evenemanget.

 

Kraven på arenor förändras i en hastighet som branschen inte mår bra av. Ingen har råd bygga om arenafastigheter i den takt som skulle behövas och många av de arenor som byggs idag är omoderna innan de är klara.

Hur ser då trenderna ut för arenaindustrin?

Fler vill uppleva mer

Hardcore-fansen, de som lever för sitt lag, minskar med någon procent varje år. Det gör inte så mycket för de står för så liten del av intäkterna.

Årskortsförsäljningen möter motstånd, man vill inte binda upp sig på det sättet längre. Prispress på årskort ner till en kostnad per match som gör dem olönsamma finns framför oss.

Samtidigt ökar konsumtionen av liveupplevelser och vi är beredda att lägga mer pengar på kvalitativ upplevelsekonsumtion när det passar vår agenda.

Om vi skall försöka se på hur en arena som invigs 2020 bör se ut måste vi börja med att fundera på vad kunderna kommer att kräva för att vilja gå dit ofta nog.

Förödande konkurrens

Vi har vi för trender att slåss emot?

Det är enkelt. Kunderna har fler alternativ, mindre tid, ökade krav på bekvämlighet och service och ställer ökade krav på kvalitet. På den positiva sidan finns mer pengar och viljan att spendera dem.

Framtidens arenan skall se ut så här:

  • Liten, bättre med 1 000 platser för få än 1000 för många. Fullsatt ofta är grunden till högre biljettpriser. Enkel logistik, lätt ta sig dit, lätt ta sig hem.
  • Inga köer, rent och snyggt, gott om sociala ytor, wifi med mer info än framför tv-soffan och service från timmar innan till långt efter match/konsert. Toaletter skall vara lika rena som hemma och med max samma kö för en familj utan tonårsdöttrar.
  • Differentierat utbud mat och dryck utan köer, färre loger och fler lounger än idag. Stora ytor för socialt umgänge.
  • Oceaner av digitala skärmar, man skall inte behöva gå ner och se andra perioden om diskussionen blir intressant och ändå kunna följa med.
  • Men arenan måste utöver allt som är hygienfaktorer ovan framförallt skapa känsla på egen hand dvs utan bandet/laget, design, värme, möten mellan människor, ståpäls, dvs allt som inte är teknik, pengar och logistik för att lösa. Det som är svårt.
  • Arenan skall ligga ganska ensam i sin storlek i sitt upptagningsområde, här har vi byggt för många på flera ställen och vi har ett för litet land på för stort område för att det skall vara enkelt.

Motsvarar inte kundens krav

Idag har vi Vida arena i Växjö som fyller alla kraven, Tele2 Arena som fyller alla utom ensam i sitt upptagningsområde. Fler är det inte.

Friends Arena kan vara där om fem år och ytterligare ca 300 miljoner utöver infrastrukturen i området. Malmö Arena kommer väl trea på listan men den är inte där.

Resten är inte byggt för det som behövs och mycket som planeras just nu planeras av människor som inte förstår vad en arena måste vara.

För fotbollen, ja, så länge de allsvenska klubbarna spelar 15 hemmamatcher per år, dvs de välbetalda spelarna tjänar pengar åt sin klubb 23 timmar per år, får vi inga arenor bra nog för att vara ett dragplåster i sig självt.

Dan Persson

Johan (inte verifierad)

tors, 2014-01-09 13:36

1. På vilken plats kommer

På vilken plats kommer Fjällräven Center, Örnsköldsvik?

Victor Capel (inte verifierad)

tors, 2014-01-09 14:25

2. Vilket stöd för tesen

Vilket stöd för tesen "Årskortsförsäljningen möter motstånd, man vill inte binda upp sig på det sättet längre." finns det? Känslan är tvärt om, att den sammanlagda årskortsförsälningen i Elitserien (Hockey) och Allsvenskan (Fotboll) har ökat 20 år i sträck. Har inte kollat upp det i detalj, men antar att du har det Dan, eftersom du skriver ut det som fakta. Så, vad är siffrorna? Hur stor är minskningen och under vilken tidsperiod? Är det rensat för abnormaliteter, som DIF Hockeys frånvaro i ES osv? I allt övrigt har folk möjligtvis flera alternativ i framtiden när man ska välja arrangemang (för dom som är sånna), men mindre tid har man hur man än vänder och vrider på det icke. Dygnet kommer ha 24 timmar under överskådlig framtid och vi kommer knappast ha en fallande medellivslängd i den närmsta framtiden heller. Inte heller finns det något som egentligen tyder på familjebildning väldigt mycket tidigare i livet hos folk, tvärt om så har väl det skjutits kraftigt upp i åldrarna. Människor har mer tid än någonsin och det finns väl inget som säger att den trenden, som hållit i sig i årtusenden, kommer att brytas? Det kanske bara "smög sig in" i texten, men ändå. "Mindre tid" kommer inte vara en faktor, man har fler val men fortsatta valmöjligheter vilket gör att tiden man har till förfogande kommer vara konstant, om inte ökande.

Andri Reumert (inte verifierad)

fre, 2014-01-10 00:07

3. När har någon byggt för

När har någon byggt för framtiden? Innovatörer bygger för nu och ett par år fram, övriga så som innovatörer byggde för 5 år sedan.

Victor Capel (inte verifierad)

fre, 2014-01-10 11:14

4. I allt övrigt så håller jag

I allt övrigt så håller jag med dig om att det är konstigt att man med de nya arenorna i stort har försvårat biljettköp och inträde snarare än förenklat det.

Det vägs väl till viss del upp av den ÖKADE försäljningen av säsongsbiljetter som tar bort behovet av att stå i två köer (och förkortar entrekön för det mesta), men att det var smidigare att gå in och ut från Coluseum (som bygdes för 1800 år sedan) än från Friends (med liknande publikkapacitet) är en mycket konstig ordning.

Victor Capel (inte verifierad)

fre, 2014-01-10 11:16

5. Se där, html-taggar fungerar

Se där, html-taggar fungerar ju i kommentatorsfältet.

Då kan man ju faktiskt skriva läsbara kommentarer.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Göteborg är fyllt till bristningsgränsen av idrottsungdomar, det vet ni vid det här laget.  Så här ser det ut varje år.Detär handbollslag frånPartillecCup som har avslutats, men alla har inte hunnit lämna stan. Och nu kommer dagligen allt flera av  fotbollslagen i Gothia Cup, de som förbereder inledningen på på världens största fotbollsturnering för ungdomar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.