Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

En dubbelsidig kvartalsrapport

AIK Fotboll AB har ett problem. Det har att göra med publiken... Foto: Henrik Montgomery, TT

 

Först och främst är det så att AIK Fotboll AB är ett noterat bolag. De har högre standard och en högre nivå på etik i redovisningen än de andra av de skälen. Det är troligt att de andra klubbarna har liknande problem men andra möjligheter att kommunicera det positiva och mörka mer. 

Det vi kan konstatera när vi läser Q3 rapporten är att läget är bekymmersamt.

Hur då, undrar vän av ordning som aldrig har funderat på om debet är mot fönstret, vinsten är ju hög…

Ett svagt VG

Ja, AIK fotboll har eget kapital på hög nivå, resultatet för perioden är bra. Någon närliggande kris finns inte och styrelse och ledning har gjort ett gott jobb med ett svagt VG som betyg.

Spelarförsäljningar är det som räddar AIK. Det är inte långsiktigt hållbart av två skäl. För det första så ökar andelen spelare som går som Bosman. 

För det andra innebär den vinst man gör vid spelarförsäljning, om marknaden fungerar, att man gjort sig av med lika mycket värde rent sportsligt. Vinsten på spelarförsäljning kostar i sämre sportsliga resultat som minskar andra intäkter. AIK:s affärside är sportsliga framgångar, kärnaffären är inte talangutveckling.

Färre betalar mindre

Publikintäkterna har minskat med ca 13 procent medan matchdagsintäkterna minskat med 20 procent. Den enkla analysen är att man har färre som betalar mindre. 

Det är en trend som slutar med att ingen går på fotboll och ingen betalar. Nu är det långt dit men oförmågan att ta betalt är skrämmande.

Sponsorintäkterna minskar också, dvs ytterligare ett år av fundamentalt misslyckande när det gäller att utveckla premiumprodukterna. Det som skulle ge mest i ökning i kommunikationen inför flytten till Friends Arena.

Sluta med rabatterna

Omvärldsfaktorer som inte AIK kan påverka är många. Mordet i Helsingborg, bengaler, klacken, Friendsproblemen i allt från gräsmatta, bristande kvalitet, bristande infrastruktur mm. 

Det vi kan konstatera är att AIK inte har råd med ett rekord till i antal sålda årskort som skapas genom höga rabatter. Det som inte står i årsredovisningen är att publiksiffrorna tydligt påvisar att lösbiljettförsäljningen gått käpprätt åt h-vete. Det är vad som skrämmer mig mest. 

AIK har flest fans, ligger i topp i omsättning och storlek på organisation (MFF lirar i egen liga). Men borträknat de trognaste som köper årskort och går på många matcher så har man tappat. Hammarby har gjort det omvända och lyckats skapa en hype av skäl som inte är enkla att förklara. Det oväntade i form att man numera vinner matcher är bara en delförklaring.

Kärnaffären blöder

Men kärnaffären blöder och det är inte långsiktig hållbart. Det går att under ett antal år klara sig på spelarförsäljningar och enstaka år med Champion League-kval men det håller inte långsiktigt att ha en kärnaffär som går med förlust.

AIK bör dock fortsätta på inslagen väg. Ny operatör på Friends kan förhoppningsvis innebära ett lyft, en fungerande gräsmatta hjälper till. 

Regeringens höjning av arbetsgivaravgifter för unga är en lök på laxen och några utsvävningar i spelarköp kan man inte göra. Att spela ner förväntansvärdet på placering nästa år är nog klokt för att inte skapa ett tapp om inte årets placering går att upprepa. 

Topp fem och bäst i Stockholm är en rimlig målsättning med tanke på MFF som har väsentligt större resurser och sedan säger sig IFK Göteborg redan vara vinnare nästa år, annan tolkning av att sparka tränaren efter en andra plats är svår att göra.Med förbehåll för att den här krönikan skrivits utifrån rapporten, dvs utan tillgång till all redovisning som finns i det slutgiltiga bokslutet.

Dan Persson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Christer Derger (inte verifierad)

fre, 2014-11-07 10:53

1. Som trogen AIK medlem har jag

Som trogen AIK medlem har jag gått på de flesta matcher, men kommer inte att se lika många nästa säsong. Det finns flera skäl till det. Jag tillhör de som var nöjd med flytten till Friends, men det är bara att konstatera att det finnså potential för förbättring. Logistiken är usel. Att ta sig in och ut ur arenan är komplicerat. Avspärrningar som gör att man måste gå runt hela arenan (särskilt vid högriskmatcher) och inte närmaste vägen. Att servera kall korv är inte heller någon höjdare. Norra stå är fantastisk i sina bästa stunder, men något måste göras åt de kriminella och slöddret. Bråk före och efter matchen vid vissa matcher och bengaler med dess risker höjer inte direkt den tänkta positiva upplevelsen. Vissa gånger har jag varit direkt rädd. Slutligen måste spellarförsäljningar som gör att guldet bara blir en dröm upphöra. Jag går till matchen för att se AIK vinna med 5-0 i varje match. Är inte intresserad av någon spänning som media vill ha. Gör ett studiebesök på Emirate Stadium och jämför. Allt är bättre där. Se och lär. Alla, åtminstone nästan alla, vill ha en positiv upplevelse från att man kommer till arenan, matchen och till att man åker hem.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.