Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Allt bättre service på arenorna

Service för åskådarna blir allt bättre i elitidrottens Sverige. Och det i sin tur gynnar inte bar trivseln utan också ekonomin. Foto: TT

 

Ett professionellare Sverige när det gäller hur kommersiella elitklubbar ser på sina kunder och sina intäkter på matchdag är på god väg. Det händer mycket inom arenaindustrin och just nu går klubbarna före.

Det som började glädja mig under förra hösten och som till slut blev så tydligt att det gick att utropa ett litet hurra under våren är en helt ny inställning till möjligheterna att öka arenaintäkter.

Fyra avgörande skäl

Det finns fyra skäl till att vi nått dit enligt min i sammanhanget rudimentära bedömning.

SHL med sitt arenakoncept har inom hockeyn varit tidiga och skapat strukturen som klubbarna nu börjar utnyttja.

• Växjö Lakers med timing och en ny arena har stått som föredöme för hur högt man kan nå i biljettsnitt och arenakonsumtion.

• SEF lansering av NBL 17, Nordens Bästa Liga 2017 med dubbel målsättning redan till 2017 visste från dag ett att målet var orealistiskt när det sattes men nu är det ett realistiskt mål för 2020 med hög aktivitet och görande, inte pratande både hos SEF och klubbarna.

• Transticket och flera mindre biljettaktörer började kunna utmana den tidigare monopolisten med helt nya tankar, nya affärsmodeller och egen kontroll och fått gehör hos flera andra sporter också.

Sällanbesökarna en potential

På marginalen har väl förhoppningsvis IA och jag själv varit med och åtminstone synliggjort frågan. 

Det finns ett antal omvärldsfaktorer som varit med och bidragit till att jag nu upplever att många springer i rätt riktning.

Vi har gått ifrån ett samhälle där publiken kom till arenan till ett samhälle där konkurrensen om människors fritid är så stark att bara en mycket långsamt minskande grupp av hard core supporters med automatik kommer till arenan.

Min uppfattning är att det både finns en ökad förståelse för att sällanbesökarna utgör en mycket stor potential och förståelse för att de kräver bearbetning och en kvalitativ upplevelse.

Bättre arenaupplevelser

Klubbarnas organisationer förstärks på konsumentsidan, det investeras i moderna och kostnadseffektiva IT-verktyg för att både få fler besökare såväl som att bli bättre på att ge dem kvalitativ service.

Liveevent IRL oavsett typ är attraktiva. Det som växer mest just nu är utövareventen där man själv skall betala för att plåga livet av sig men även arenaeventen ökar i snabbare takt än BNP.

Jag ser framför mig en lång tid av fortsatt förbättring av arenaupplevelsen där klubbarna blir bättre på att ta betalt såväl på att leverera service och kvalitet.

Potentialen ligger på dubbla nivån under matchdagsintäkter jämfört med dagens genomsnitt i respektive liga. 

Bengalerna förödande

Det är många enskilda personer som gjort ett fantastiskt arbete, ofta initialt i motvind, som är orsaken till att vi nått dit vi är idag. De förtjänar beröm och respekt. För mig som upplevde ungefär samma mindset-förändring inom hotellbranschen i början av 90-talet med de förändringar som vi nu ser inom arenaindustrin och klubbarna är det lite Deja vu men minst lika roligt som förra gången

Det vi har att förhålla oss till är att hastigheten på ökningen av kundernas kvalitetskrav är väldigt hög, förändrad syn på tid hos stora grupper ger oss problem. Travet som i stor utsträckning valt att prioritera hästägare, kuskar och hästar framför kunderna/publiken vet vad det har kostat.

Tiden har också blivit relativ, en halvtimmes stopp p.g.a bengaler är förmodligen +5 gånger värre i minskad upplevelse idag kontra för 20 år sedan.

Utmaningarna är fortfarande stora men viljan att se dem och agera är det nya jag upplever.

Allt jag ser och allt jag hör är väldigt positivt, det gör mig glad. 

Dan Persson

Lena Selander (inte verifierad)

fre, 2015-09-04 08:59

1. Det är en tydlig utveckling

Det är en tydlig utveckling att ska du "vinna" publiken måste du erbjuda spektakulära evenemang vilket i många fall förminskar själva idrotten. Men som kommersiell arrangör är ju mängden publik viktigare än intresset för själva idrotten. I detta fall är nog båda vinnare men som ideell arrangör finns inte samma möjligheter då problematiken ofta ligger i för lite resurser.

Dagens hjältar i idrotten är ishockeylaget Björklöven! När fotbollens damallsvenska Umeå IK har jätteproblem och känner oro inför framtiden kommer hjälpen från hockeygänget, grannarna i Umeå! Hockeyn stöttar fotbollen med pengar.

"Det är viktigt för Umeås utveckling att vi har elitidrott", betonar Björklövens vd , Anders Blomberg.

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Internationella friidrottsförbundet (WA) har beslutat att ge Lidingöloppet en Världsarvsplakett (World Athletics Heritage Plaque). Det är en av de finaste utmärkelserna som ett idrottsarrangemang kan få och bekräftar loppets historiska betydelse. Plaketten ges till personer, händelser, arenor, lopp och andra företeelser som utmärker sig som historiskt viktiga för utvecklingen av den internationella friidrottsrörelsen.

– Lidingöloppet är känt som världens största terränglopp. Dess historia och arv förtjänar en Världsarvsplakett inom friidrotten, säger Sebastian Coe, ordförande för Internationella friidrottsförbundet (WA).

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsklubben Häcken kan inte klaga på tillvaron. Sådan kraftig medvind som klubben har.  Senast - trogna partnern, Stadium, tar klivet upp och blir premiumpartner till klubben. Fram till 2025 ligger fokuset på det gemensamma hållbarhetsarbetet för en minskad ojämlikhet och en god hälsa för fler ungdomar – så väl fysiskt som psykiskt. 

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen. 

Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.  

Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway . 

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.