Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Golf blir aldrig för dyrt!
När man går igenom statistiken för golfens utveckling i antal golfare sedan toppåret 2004 är det väldigt enkelt att göra faktabaserade slutsatser.
Golfen har varit lika attraktiv hela tiden, antalet nya golfare har inte minskat. Problemet har varit att antalet som slutar i många år har varit större än nytillförseln.
För en hotellkedja hade någon chef eller styrelse redan 2005 sagt: ”Ta reda på vad vi gör för fel i kvalitet på upplevelsen, service och gästomhändertagande. 2007 skall vi ha halverat tappet av kunder”.
Ideella organisationer är lite trögare.
Skälen - och åtgärderna
Det finns självfallet många skäl till varför människor slutar med golf och några kan vi inte påverka, de ser ut ungefär så här:
1: Man dör.
2: Man blir sjuk i sådan omfattning att man inte kan spela.
3: Förändrat livssituation, skilsmässa, ny partner, småbarn, befordran och mer arbete, bygger om huset, skaffar båt och så vidare i en lång radda av orsaker.
De kan vi inte göra något åt. De vi kan göra något åt är följande:
1. Golfen tar för lång tid.
2. Jag har ingen att spela med.
3. Det är inte trevligt på klubben, servicen är dålig, maten är inte god.
4. Känner mig inte välkommen
5. Inte vettigt att betala 7 000 för tre rundor per år.
6. Det är inte kul, jag slår för många dåliga slag.
Här finns det oceaner av verktyg för att hantera problemen. Golfens klubbkonsulenter finns där med verktygslåda för hur man gör. Jag själv, Anders Hammarström med flera också.
Avgörande för utveckllingen
Det hotellen kallar gästomhändertagande är alltså nyckeln. Kan golfen minska antalet som slutar ned till 25-30 000 per år ger det med 50 000 nya varje år på tio års tid 200 000 till 300 000 nya golfare. De i punkt tre som vi inte kan påverka kan vi få att återkomma om några år om vi gör rätt saker.
Ett större kedjehotell har idag en person med titeln Guest Relation Manager, dvs man har budget för att få gästerna att må bra. Intäktssidan för hotellen är fler återkommande gäster.
Så enkelt är det också för golfklubbarna. Klubbarna har inte råd att anställa en person så klubbchef eller annan personal får ta på sig de här uppgifterna.
Det viktiga här är att det finns en budget. Utan att veta så skulle jag börja med 100 000 kronor. Budgeten skall användas för att ha tid prata med gäster, kompensera missnöjda, leta och åtgärda detaljer som är fel.
Aldrig för dyrt
Det enda ”fel” man inte skall åtgärda är kritik mot att det är för dyrt. De 3-7 procent som gentemot varje företag klagar på att det är dyrt är en ointressant målgrupp. Föreslå en billigare klubb till dem samtidigt som ni förklarar att ni satsar på kvalitet och service och om de inte uppskattar detta så finns det gott om golfklubbar som inte gör det utan fokuserar på att hålla nere priset.
Varje månad bör man kontakta de personer som inte har besökt anläggningen och fråga om allt är bra, om de behöver hjälp hitta starttider som passar dem, om de behöver en lektion eller något annat.
Att dagligen under säsong och en gång i veckan kommunicera på sociala media, att aktivt via mail och andra kanaler få medlemmar och gäster att gilla FB-sidan är livsviktigt.
Detaljerna viktigast
Men det stora arbetet med att höja kvalitet är att arbeta med detaljer. Att förbättra tusen detaljer, se till att toaletter är rena och trevliga, papperskorgar inte överfulla, köer jobbas bort, ruffar rensas så man hittar bollar och så vidare i evighet. Svårare är det inte.
Ett viktigt ord är förväntansvärde. I lördags med nära vänner på middag öppnade vi en Far Nienti, en amerikansk Chardonnay, den var dyr så vi hade förväntningar. Dessa överträffades med råge, vi bara satt och tittade på varandra och log fånigt. Det var vin på en nivå vi knappt druckit tidigare.
Problemet är att när vi om några år öppnar den andra pavan så kommer våra förväntningar att vara skyhöga och risken finns att upplevelsen blir väsentligt sämre. Det stora partytricket i upplevelseindustrin dit golfen hör är att hela tiden överträffa förväntansvärde. Ta aldrig i när ni utformar marknadsföring, var ödmjuka och låt gästen själv se att det var bättre än förväntat.
Betona ”Må bra känsla”
Den andra svåra biten är att skapa en s.k. ”Må bra känsla” på klubben. Kan bara göras av duktiga människor, kräver samverkan med pro och krog. Omtänksamhet är en underskattad egenskap.
Sen är det individen, inte kollektivet som är fokus. Att behandla alla lika leder bara till missnöje. Se människan, segmentera medlemmar i sju-åtta grupper beroende på behov. Alla grupper är lika viktiga men livsstilsgolfare och tävlingsgolfare har olika behov, Sällangolfare och frekventa likaså. Mest viktigt är att ta hand om alla nya medlemmar.
Att registrera e-mail på alla gäster och över en femårsperiod få ett gästregister på tiotusen individer skapar ekonomisk grund. Tänk på att inte erbjuda medlemskap för då blir andra klubbar sura och börjar tramsa om att man inte skall konkurrera. Det beror primärt på att de inte förstått att de omfattas av en konkurrenslagstiftning som förbjuder samverkan.
Klart ni skall ha målet att ta kunder av andra klubbar. Det är enda sättet att utveckla golfen.
Blir framgång med automatik
För att ovanstående skall gå att genomföra krävs att det finns en styrelse som stödjer arbetet. Finns det inte en sådan styrelse finns det anledning att byta arbetsgivare. Alla omvärldstrender indikerar att de leder klubben i en negativ riktning.
Nu har jag de senaste åren sett rätt mycket arbete i den här riktningen ute på klubbarna så många av er har redan satt igång.
Är ni framgångsrika med att attrahera nya medlemmar och behålla befintliga så blir resultatet också stark ekonomi, möjligheten att investera i anläggningen och den vägen blir ännu bättre.
När det gäller svensk idrotts generella förmåga att ta hand om kunder så är de sky the limit. Jag blir glad om golfen åter går före.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.
Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.
Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli ska tennisbanorn även kantas av TV-kameror
Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen lockar i år ett starkt startfält med internationella toppspelare.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.
- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.