Äntligen ett hockey-VM med vinst

Efter två VM i Sverige med bitter eftersmak kom då äntligen ett mästerskap med framgång. Med 6,5 miljoner i behållning och en turistekonomisk effekt på 100 miljoner.
144 271 biljetter såldes till Junior-VM i ishockey i Malmö arena. Nu rapporteras om en turistekonomisk effekt på 100 miljoner. Foto: TT

 

Hockeyförbundet och mästerskap har inte varit likhetstecken med ekonomisk vinst. Minns VM under två år i Globen, med miljonförluster (senast 16 miljoner) som har satt spår i den dagliga verksamheten för lång tid.

ÖVer 144 000 biljetter sålda

Totalt spelades 31 matcher under tio dagar i Malmö Isstadion och i Malmö Arena och det totala publiktalet blev 144 271.

Men nu kan de tre huvudarrangörerna Svenska Ishockeyförbundet, Malmö Arena och Malmö stad vara belåtna. Junior-VM i Malmö fyllde under några intensiva veckor Malmös gator och arenor med hockeyentusiaster. Inte minst bidrog ett stort antal kanadensiska besökare till att sätta färg på stan.

- Ett väldigt lyckat evenemang och en välbesökt turnering, och vi har dessutom möjlighet att med stolthet kunna redovisa ett positivt ekonomiskt resultat på 6,5 miljoner, säger Christer Englund ordförande för Svenska Ishockeyförbundet. 

Här är skälen

Förklaringen med framgången ska vara:

• Det goda samarbetet mellan parterna, sponsorerna och alla frivilliga. Ett stort antal volontärer och medarbetare har gjort det hela möjligt. 

• Ett välbesökt Fan Zone vid Malmö Isstadion med aktiviteter, tävlingar och hockeylegender på plats. 

• Malmö var smyckat med en väl genomförd citydressing som bidrog till festen och synligheten. Via samarbete med Event in Skåne erbjöds alla funktionärer fria transporter i Skåne.  

27 000 hockeyturister

- Vilken fest, vilket engagemang, och vilken helt underbar publik, säger Karin Mårtensson, vd på Malmö Arena. 

Vid JVM genomfördes en enkät, som visar på att inte mindre än 27 000 turister kom till Malmö för att uppleva evenemanget och av dessa var 4 300 internationellt inresande. Upplevelsen av Malmö var mycket positivt, och i direkt turistekonomisk effekt omsattes hela 100 miljoner kronor.  

- Att vara en attraktiv destination handlar mycket om att både besökare och invånarna tycker om stadens utbud. Under JVM var detta mycket påtagligt. bokade under en period som normalt sett är lågsäsong. 

Fakta

JVM i siffror

• Över 7 miljoner TV- tittare i Sverige (Källa SVT)

• Över 14,1 miljoner TV -tittare i Kanada

• Rekord – över 2 miljoner svenska tv-tittare såg finalen mellan Sverige och Finland

• 31 matcher spelades under tio dagar

• Besökare från 28 nationer

• 144 271 åskådare totalt – Europarekord 

• 400 ackrediterade journalister

• Medievärde i Sverige 220 miljoner kronor

• 34 procent av biljetterna såldes under pågående turnering

• 470 fantastiska volontärer

Jonas (inte verifierad)

tis, 2014-04-15 09:14

1. Junior VM succén

Äntligen är det bevisat att det är bättre med hög "fill-rate" på arenorna än att försöka pungslå besökare med fantasi-priser på biljetter. Då det fanns mycket biljetter för 100kr st så kunde hela familjen gå, -tillsammans med grannfamiljen. Då var vi plötsligt 9 personer som ville äta korv och popcorn, handla prylar etc. Några dagar senare gick papporna igen, - härligt!

Thorbjörn (inte verifierad)

fre, 2014-04-18 10:52

2. Junior VM succén/Biljettpriser

Rätt Jonas. Det är som alltid bättre med lite av mycket än mycket av ingenting.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.