Äntligen ett hockey-VM med vinst

Efter två VM i Sverige med bitter eftersmak kom då äntligen ett mästerskap med framgång. Med 6,5 miljoner i behållning och en turistekonomisk effekt på 100 miljoner.
144 271 biljetter såldes till Junior-VM i ishockey i Malmö arena. Nu rapporteras om en turistekonomisk effekt på 100 miljoner. Foto: TT

 

Hockeyförbundet och mästerskap har inte varit likhetstecken med ekonomisk vinst. Minns VM under två år i Globen, med miljonförluster (senast 16 miljoner) som har satt spår i den dagliga verksamheten för lång tid.

ÖVer 144 000 biljetter sålda

Totalt spelades 31 matcher under tio dagar i Malmö Isstadion och i Malmö Arena och det totala publiktalet blev 144 271.

Men nu kan de tre huvudarrangörerna Svenska Ishockeyförbundet, Malmö Arena och Malmö stad vara belåtna. Junior-VM i Malmö fyllde under några intensiva veckor Malmös gator och arenor med hockeyentusiaster. Inte minst bidrog ett stort antal kanadensiska besökare till att sätta färg på stan.

- Ett väldigt lyckat evenemang och en välbesökt turnering, och vi har dessutom möjlighet att med stolthet kunna redovisa ett positivt ekonomiskt resultat på 6,5 miljoner, säger Christer Englund ordförande för Svenska Ishockeyförbundet. 

Här är skälen

Förklaringen med framgången ska vara:

• Det goda samarbetet mellan parterna, sponsorerna och alla frivilliga. Ett stort antal volontärer och medarbetare har gjort det hela möjligt. 

• Ett välbesökt Fan Zone vid Malmö Isstadion med aktiviteter, tävlingar och hockeylegender på plats. 

• Malmö var smyckat med en väl genomförd citydressing som bidrog till festen och synligheten. Via samarbete med Event in Skåne erbjöds alla funktionärer fria transporter i Skåne.  

27 000 hockeyturister

- Vilken fest, vilket engagemang, och vilken helt underbar publik, säger Karin Mårtensson, vd på Malmö Arena. 

Vid JVM genomfördes en enkät, som visar på att inte mindre än 27 000 turister kom till Malmö för att uppleva evenemanget och av dessa var 4 300 internationellt inresande. Upplevelsen av Malmö var mycket positivt, och i direkt turistekonomisk effekt omsattes hela 100 miljoner kronor.  

- Att vara en attraktiv destination handlar mycket om att både besökare och invånarna tycker om stadens utbud. Under JVM var detta mycket påtagligt. bokade under en period som normalt sett är lågsäsong. 

Fakta

JVM i siffror

• Över 7 miljoner TV- tittare i Sverige (Källa SVT)

• Över 14,1 miljoner TV -tittare i Kanada

• Rekord – över 2 miljoner svenska tv-tittare såg finalen mellan Sverige och Finland

• 31 matcher spelades under tio dagar

• Besökare från 28 nationer

• 144 271 åskådare totalt – Europarekord 

• 400 ackrediterade journalister

• Medievärde i Sverige 220 miljoner kronor

• 34 procent av biljetterna såldes under pågående turnering

• 470 fantastiska volontärer

Jonas (inte verifierad)

tis, 2014-04-15 08:14

1. Junior VM succén

Äntligen är det bevisat att det är bättre med hög "fill-rate" på arenorna än att försöka pungslå besökare med fantasi-priser på biljetter. Då det fanns mycket biljetter för 100kr st så kunde hela familjen gå, -tillsammans med grannfamiljen. Då var vi plötsligt 9 personer som ville äta korv och popcorn, handla prylar etc. Några dagar senare gick papporna igen, - härligt!

Thorbjörn (inte verifierad)

fre, 2014-04-18 09:52

2. Junior VM succén/Biljettpriser

Rätt Jonas. Det är som alltid bättre med lite av mycket än mycket av ingenting.

Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.

Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg. 

Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.

Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.