Idrotten i rekryteringsoffensiv
Satsningen i Umeå har som övergripande mål att barn ska tycka att det är roligare att sporta, leva längre och friskare liv och som bonus öka sina chanser att bli riktigt bra i sport på sikt.
Umeås elitföreningar inom fotboll, hockey, innebandy och alpint gör tillsammans med sin huvudsponsor fastighetsbolaget Balticgruppen, en unik, gemensam satsning på barn- och ungdomsidrott.
Ett nytt tankesätt
Projektet går under namnet Change the game och går ut på att sprida ett nytt tankesätt kring barns idrottande. Kunskapen kommer från forskning inom området och med ambitionen att börja forma idrotten efter barnens behov görs både en utbildande insats mot föräldrar och ledare, samt en kostnadsfri träningscamp för alla barn, ungdomar och föräldrar i Umeå.
Involverade i projektet är både idrottsstjärnor samt Idrottshögskolan vid Umeå Universitet och SISU Idrottsutbildarna.
Barn och ungdomar får chansen att prova nya träningsformer och föräldrar och ledare ska lyssna på de senaste forskningsrönen om hur vi bäst tar hand om barnens talang och hälsa genom flertalet föreläsningar och seminarier.
Arrangörerna har kryddat med några idrottsprofiler som Per Elofsson, Björn Ferry, Lisa Miskovsky och Heidi Andersson och Åsa Sandell.
Höja kvalitén
I Eskilstuna erbjuds föreningarna en certifiering. I takt med antalet ungdomar inom idrotten minskar måste föreningarna mobilisera.
Syftet är att locka fler barn och unga till idrotten, och att utveckla och kvalitetssäkra föreningarnas verksamhet kring jämställdhet, integration, mångfald samt förebyggande arbete mot alkohol, tobak och droger.
Öppen idrott innebär att föreningar ställer upp med lokaler, ledare och engagemang för barn och ungdomar som vill utöva idrott tillfälligt och spontant. Och det krävs inte heller något medlemskap i föreningarna utan all utrusning finns att låna.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.