”Oförstående och besvikna”

Stockholm Business Region beslutade på tisdagen att återkalla sponsorsatsningen om 200 000 kronor till Asics Stockholm Marathon. Hos Hässelby SK och Spårvägens FK är besvikelsen stor.
Hur kunde det bli så här, frågar sig friidrottsledarna i Hässelby och Spårvägen efter förlusten av 200 000 kronor. Foto: Bertil Ericsson, TT

 

- Vi är besvikna och förvånade. Vi sökte, och fick stödet beviljat, för att till årets lopp kunna öka marknadsföringen gentemot internationella maratonturister, och har under vintern och våren med detta ekonomiska stöd som hjälp bland annat besökt stora löparmässor i över 20 städer i tre världsdelar för att marknadsföra loppet och Stockholm som turiststad, skriver ordförande Bengt Olson.

Stockholms största evenemang

- Vi anser således att vi fullt ut uppfyllt våra åtaganden beskrivna i det beslut som fattades av Stockholm Business Region den 3 februari i år.

Olsson menar att marknadsföringen har varit lyckad och till dags dato är ca en tredjedel av loppets ca 21 000 anmälda löpare från utlandet. De representerar 101 nationer vilket gör tävlingen till det mest internationella idrottsevenemanget i Sverige i år.

Arrangörerna anser att loppet troligen är Stockholms mest betydande årligen återkommande turistevenemang. Enligt en undersökning som Stockholm Stad genomförde efter fjolårets lopp genererade loppet 212 miljoner i turistekonomisk omsättning, vilket motsvarar 152 årsverken i sysselsättningseffekt.

"Har inte vilselett"

- Inget kunde vara fel när Stockholm Business Region anser att vi arrangörer vilselett dem genom att addera en nordisk landskamp och att loppets internationella status på grund av detta inte kommer att vara den samma. 

- Den nordiska landskampen är enbart ett tillägg i loppet vid sidan av kampen om slutsegern, det svenska mästerskapet och motionsfolkfesten som är loppets ryggrad. 

- Den nordiska landskampen var dessutom känd redan vi tiden för ansökan, så inte på något sätt kan det hävdas att vi undanhållit något eller vilselett Stockholm Business Region.

Slutligen menar Bengt Olsson att det uteblivna stödet inte påverkar loppet negativt, då resurserna redan har använts till det de var avsedda för.  

Stefan Permander (inte verifierad)

ons, 2015-05-20 17:13

1. Stockholm stad visar en skrämmande inkompetens och PK hysteri

Stockholm stad - vad sysslar ni med? Inget i Sthlm Marathons arbetsidé om att utveckla tävlingen går i strid med någon annan idrott, tävling eller den allmänna uppfattningen. Beslutet känns som ett hysteriskt snabbt och oöverlagt besparingsprojekt där man "ursäktar" sitt handlande genom att "förnedra" ett av stadens viktigaste evenemang!

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Fotbollen och handbollen storsatsar på hållbarhet – och det är två fotbollsälskare med ett hjärta som klappar för Blåvitt som får ansvaret: Caroline Waldheim för Svenska Fotbollförbundets arbete och Thomas Björn för VM i handboll 2023.
Hållbarhet är begrepp som blivit allt viktigare i samhället – även inom idrotten och då speciellt våra större och mest folkkära idrotter såsom fotboll, handboll, skidor, innebandy, golf, basket, ishockey och brottning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.