Norra Dalarnas jättevinster

Idrottsturister och stora intäkter, det börjar allt fler kommuner bli medvetna om. Nu kommer ett nytt bevis - 19 870 turister (deltagare och medföljare) skapade 60,9 miljoner i intäkter.
Enbart Vasaloppets sommarveckor genererar 60,9 miljoner till regionen Mora, Älvdalen och Malung-Sälen.

 

Dessa nära 20 000 personer kom till regionen Mora, Älvdalen och Malung-Sälen vid Vasaloppets sommarvecka i fjol och gjorde av med så mycket pengar. Alltså, extra intäkter för norra Dalarnas näringsliv.

Äta, tanka, och bo

Besökarna behövde tankar bilen, äta någonstans, hitta boende och shoppade säkert lite på kuppen. Totalt blev det 60,9 miljoner kr under deras vistelse. 

Att inte fler kommuner utreder sin egen status, vilka tävlingar som ger och kan ge ännu mer intäkter, vad som behöver tillföras, det är svårt att förstå.

Här är det kreativitet och entreprenörsanda som räknas.

Vasaloppet med sin organisation i all ära, de har mycket gratis tack vare sin tradition, men det finns klara fakta om hur mindre arrangemang och mindre orter också skapar kassaflöden.

Affärsidkarna jublar

Vasaloppets sommarvecka, som etablerades för bara sex år sedan, genererar nu årligen över 60 miljoner kronor till näringslivet i de tre Vasaloppskommunerna Mora, Älvdalen och Malung-Sälen. 

93 procent av sommardeltagarna övernattar och de spenderar i genomsnitt 1 144 kronor per dygn inklusive boende. 

Lägger man ihop det senaste årets evenemang, det vill säga både sommarveckan 2014 och vinterveckan 2015, blir den årliga turistekonomiska omsättningen hissnande 287 miljoner kronor.

Undersökningsföretaget Rubin Research har gjort en utvärdering av de turistekonomiska effekterna som tillfördes Vasaloppskommunerna med anledning av Vasaloppets sommarvecka 2014. Studien har sin utgångspunkt i det tillströmningen av turister och den konsumtion som uppstår bara för evenemanget. 

Exakt räknat

Sommarundersökningen tar endast hänsyn till de som deltar i evenemanget och deras medföljare och exkluderar den tillresta publiken som följer evenemanget på plats. 

Det gäller också bara den del av den direkta konsumtionen som är att hänföra till turisternas konsumtion, och inte till lokal konsumtion eller regionens investeringar i exempelvis infrastruktur. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter räknas inte heller in.

Logi/boende står för ca 11,9 miljoner medan övrig konsumtion står för ca 49 miljoner. Vidare att ”svenska turister” är den stora gruppen och de står för ca 54,2 miljoner av omsättningen medan ”norska turister” omsätter ca 3,6 miljoner och ”övriga utlandet” 3,1 miljoner. 

Cykelvasan störst

Tittar man på de olika loppen så dominerar CykelVasan med ca 56,5 miljoner medan VasaStafetten står för ca 0,8 miljoner och UltraVasan för ca 3,6 miljoner.

Det genomsnittliga resesällskapet bestod av 6,3 personer av vilka 5,2 deltog och 1,1 var medföljare (deltog ej). 7 procent av deltagarna pendlade till evenemanget från egen permanentbostad. Övriga 93 procent övernattade i samband med vistelsen och de tillbringade i genomsnitt 3,1 dagar och 2,5 nätter i regionen. Med boendekostnad och övrig konsumtion spenderade de 1184 kr per dygn. Deltagare från övriga utlandet stannade något längre än de svenska och norska. 

54 procent av ”övernattarna” bodde i Malung-Sälens kommun, 32 procent i Mora och 2 procent i Älvdalen. 9 procent valde andra dalakommuner medan 1 procent bodde utanför Dalarna. 

Andelen som bodde i Mora har ökat jämfört med för två år sedan på bekostnad på de som valde att bo utanför Dalarna.

Totalt över 300 miljoner

Vasaloppets vintervecka genererar (enligt den senaste vinterundersökningen 2015) 226,1 miljoner kr i turistekonomisk omsättning vilket innebär att sommarveckan 2014 plus vinterveckan 2015 bidrog med sammanlagt 287 miljoner i turistekonomisk omsättning i de tre Vasaloppskommunerna! 

Lägger men dessutom till de deltagare som varit på träningsläger inför vinterveckan 2015 blir omsättningen ännu högre. Enligt Rubin Research bidrog de som var på träningsläger (i privat regi eller arrangerat läger) i någon av Vasaloppskommunerna med ytterligare 29,2 miljoner i omsättning.

Alltså 316 miljoner totalt.

Thomas Ejderhov

Göran Lantz (inte verifierad)

tors, 2015-09-03 22:10

1. Intäkter är inte lika med vinst

Återigen är Idrottens affärer oerhört slarviga med begreppen i den här typen av artiklar. Man pratar om intäkter och turistekonomisk effekt, men siffrorna säger absolut ingenting om vad man i kommunen har för vinst på arrangemanget. Rubriken pratar om jättevinster, och så redovisar man 60 milj i intäkter. Men det rör sig ju om omsättning, vad det blir kvar i slutänden i form av vinst vet man inget om. Vinst får man först när intäkter stäms av mot utgifter. de enskilda näringsidkarna gör givetvis en viss vinst, om de inte säljer sina varor till förlust. Men vad kommunen gör för direkt vinst är mer osäkert. Företag betalar inte kommunalskatt, och det är svårare att se kommunens direkta intäkter som ska uppväga den kostnad den här typen av arrangemang skapar för kommunen. Det verkar som Idrottens affärer spelar på gemene mans okunskap att kunna skilja på att intäkter bara beskriver omsättning och inte inkomst eller vinst som arrangemanget genererar

SHL-laget Leksand  IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt. 

I ett pressmeddelande läggs en stor del av  det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan

Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.

Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.