Rekord i sikte - förbundets arbete ger resultat

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Intresset runt Peter Gerhardssons landslag ökar. Biljetterna till Tysklandsmatchen i april går åt och matchen växer allt mer i betydelse. Efter matchen väntar sedan VM för tjejerna.
- Det är så klart jättemotiverande att höra om det stora intresset för matchen. Det vore häftigt om vi tillsammans med alla supportrar slår publikrekordet och skapar en riktig fotbollsfest mot Tyskland bara två månader före VM, säger lagkapten Caroline Seger.

18 000 biljetter redan sålda

Matchen mot Tyskland spelas på Friends Arena den 6 april. Redan första dagen såldes över 10 000 biljetter och efter en månad är den siffran nu uppe i 18 000. Med tre månader kvar till matchen har landslaget nu siktat in sig på att slå publikrekordet för damlandslaget på 20 301.
- Jag har några rekord kvar sedan min tid som förbundskapten och ett är publikrekordet mot Schweiz från 2002. Nu hoppas jag att vi slår det och skapar ny historia, säger landslagschefen Marika Domanski Lyfors.
- Även om vi för stunden är fullt fokuserade på att göra bra resultat mot Sydafrika på tisdag så kan jag inte låta bli att smått blicka framåt mot matchen. Det är alltid stort att få spela framför våra hemmasupportrar och nu verkar det som att det kommer bli ett riktigt bra tryck kring matchen. Det ser vi givetvis fram emot och det känns extra häftigt att det är Tyskland som kommer stå för motståndet, säger Peter Gerhardsson.

Avspark på en lördag

Att matchen spelas en lördag med avspark 13.45 har möjliggjort för många supportrar att se matchen på Friends Arena. Något som bland annat syns sett till antalet ungdomsföreningar som planerar att vara på plats och heja fram sina idoler i landslaget.
- Vi försökte tidigt att planera och placera matchen vid ett tillfälle och dag som skulle möjliggöra en bra fotbollsupplevelse för supportrarna. Vi är oerhört glada att arbetet hittills gett bra resultat och att det ser ut att bli en riktig publikfest. Nu fortsätter vi arbeta för att publikrekordet ska slås i april, säger Mikael Jiffer, Marknads- & Försäljningschef.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.