Många nyheter inom damfotboll
Nya trenden är att gå på damfotboll. Publikrekord slås i Europa och på lördag sätts ett nytt, svenskt rekord. Närmare 30 000 biljetter har sålts till A-landslagets vänskapsmatch mot Tyskland på Friends Arena.
Det gamla rekordet för damlandslaget är sedan 2002. 20 302 personer såg den 8 maj Sverige-Schweiz, 4-0, på Råsunda.
Plötsligt har damfotbollen blivit i ropet. Den senaste månaden har intresset exploderat. Den 17 mars sattes ett nytt publikrekord för klubblagsfotboll när Atlètico Madrid mötte Barcelona. 60 739 åskådare räknades in.
England storsatsar
En vecka senare såg 39 027 personer när Juventus mötte Fiorentina i Serie A i Turin. Nytt rekord för Italien. Och stora saker händer i England.
Alla spelare i högsta ligan kommer att vara heltidsproffs. Idag består Women´s Superleague av tio lag. Det finns också en Women´s Superleague 2 med tio lag. Till nästa säsong blir det mellan åtta och 14 lag i högsta ligan. Andraligan kommer att finnas kvar.
- Det här är en milstolpe för damfotboll i det här landet, säger Katie Brazier, FA:s chef för damligorna.
Målet för damfotbollen
En orsak till satsningen beror på att 70 000 åskådare såg England besegra Brasilien på Wembley i OS. Nu har det engelska fotbollsförbundet, FA, bestämt sig för en femårsplan för att göra damfotbollen till landets näst populäraste sport.
Damfotbollen ligger fyra efter herrfotbollen, kricket och rugby.
- Damfotboll har störst potential för en ökning inom våra populäraste sporter, säger FA-ordföranden David Bernstein.
I Sverige lockar damallsvenskan för få åskådare för att alla spelare ska kunna bli heltidsproffs. Högsta publiksnitt på hemmaplan hade svenska mästarna Piteå med snittet 1 999 åskådare. Snittet i allsvenskan låg på 895 personer.
Sverige spelar ytterligare två träningsmatcher inför VM i Frankrike, 7 juni-7 juli. Blågult möter Österrike och Sydkorea innan allvaret börjar. I Sveriges VM-grupp finns Chile, Thailand och USA. Matcherna spelas 11, 16 och 20 juni.
Som ytterligare ett inslag i damfotbollens utveckling tillträder Linda Wijkström nu som kommersiell chef hos EFD.
Linda blir dubbel chef
EFD väljeratt tillsätta tjänsten somen kommersiella chefen omgående och skapa en interimslösning under rekryteringsprocessen av en ny generalsekreterare
Under 2018 tecknade damernas elitfotboll flera historiskt stora avtal och ökade intäkterna med 163 procent. Synligheten i media har ökat och den egna plattformen OBOS Damallsvenskan.tv utvecklas starkt. Nu måste stor kraft ägnas till att leverera och sköta de nya samarbeten samt utveckla mer värde till alla partners.
Linda som senaste nio åren haft ett övergripande ansvar för EFDs verksamhet som generalsekreterare blir nu också kommersiell chef.
– Det ska bli spännande. Jag känner en oerhörd lust och nyfikenhet på att anta utmaningen , säger Linda Wijkström
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Fotbollens allsvenska klubbar gör för lite för att motverka våld och ordningsstörningar.
-Många vågar inte ta tag i problemet. Vi har försökt motverka det här, och vi hoppas att arrangören tar ett större ansvar.
Per Engström, sektionschef för polisens nationella operativa avdelning var mycket tydlig i en intervju med Sportspegeln på söndagskvällen.
Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend?
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.