"Största internationella mötesplatsen"

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Annons

SKF har varit engagerade i turneringen sedan 2006 och blev året därpå huvudpartner till världens största ungdomsturnering.Sålunda har byggt ett förhållande över 15 år, från 2007 till 2022.

Läktare för närmare 10 000

De sju senaste åren har SKF Arena, turneringens huvudarena på Heden, växt fram till en favorit hos de fotbollsälskande göteborgarna och publiksuccén slog alla rekord i somras med fullsatta läktare varje dag under turneringen. Gothia Cup och SKF tittar därför på möjligheten att bygga ut arenan till nästa sommar och höja publikkapaciteten från nuvarande 7202 personer.

– När vi kan erbjuda ungdomsfotboll i världsklass mitt i centrala Göteborg, vill vi att alla som vill ska ha möjlighet att ta del av den. Eftersom vi ser att SKF Arena är fullsatt flera gånger under turneringen – och att det står mängder av människor på utsidan som vill in och titta – så är det en självklarhet för oss att se över om vi kan utöka publikkapaciteten till nästa år, säger tävlingsledare Niclas Freiholtz.

Samarbetet med Gothia Cup är SKF:s största CSR-engagemang, där företaget arrangerar förturneringar i 25 länder varje år, så kallade Meet the World-turneringar. De segrande lagen i varje land bjuds in till Gothia Cup och representerar SKF och sitt land i turneringen.

Investera i evenemanget

– Gothia Cup är ett av världens största idrottsevenemang och ett perfekt sätt för oss att visa vårt engagemang för ungdomar och för staden Göteborg. Vi kommer att fortsätta att investera i det här fantastiska evenemanget och ser fram emot att välkomna ungdomar från hela världen till Sverige, säger SKF:s VD Alrik Danielson.

Den tredje stora delen i samarbetet är att SKF sedan tre år tillbaka erbjuder alla livestreamade matcher under Gothia Cup gratis till hundratusentals tittare över hela världen. 

– SKF bidrar med sitt genuina engagemang, vilket generellt hjälper oss att sprida cupandan om glädje och jämlikhet i världen. Men de bidrar också i allra högsta grad rent konkret, genom Meet the World-turneringarna, till att vi kan skapa världens största och mest internationella mötesplats för ungdomar under Gothia Cup. Vi ser med glädje fram emot ytterligare tre år tillsammans med SKF som vår huvudpartner, säger generalsekreterare Dennis Andersson.

Nästa år spelas Gothia Cup 12–18 juli.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.