Smederna gasar vidare – i division 1

Trefaldiga mästarna Smederna från Eskilstuna drog sig ut BAHAUS-ligan (tidigare Elitserien) vilket gav eko i svensk speedway. Orsak: ingen publik i coronatider, inga inkomster. Men klubben kör vidare – i division 1.

-  Så länge vi inte kan ha publik som är 50 procent av våra intäkter kan vi inte köra, förklarade Tobias Spångberg, ordförande, avhoppet.

Mästarklubbe Smederna kommer trots allt till start.

Trots allt ställer Smederna upp med ett lag, två steg under BAHAUS-ligan och allsvenskan, i juniorserien, klassad som division 1.

Tänker på de yngre

Det var när Vargarna från Norrköping tackade nej till platsen som Smederna anmälde sig. Laget består av fyra förare. Premiär på söndag i Gislaved med fyralagsmatcher mot Örnarna, Nässjö och Gislaved/Hagfors.

-  Ett bra och viktigt beslut som tagits av vår styrelse. Vi måste göra vad vi kan för att ge våra yngre förare möjlighet att få garanterade matcher den här säsongen, säger sportchefen Jimmy Jansson.

Smederna som vunnit guld de tre senaste säsongerna är den elitklubb som omsätter mest pengar och därmed också den rikaste.  Drygt 10 miljoner kronor var omsättningen enligt det senaste bokslutet 2018. I kassan fanns  det 3,5 miljoner kronor.

Kan bli utan sponsorpengar

Det väckte ont blod i politiska kretsar i Eskilstuna när Smederna drog sig ur. Kommunen sponsrar klubben med 950 000 kronor varje säsong för att göra PR. Hälften har redan betalats ut. Röster har höjts för att klubben ska bli av med hela beloppet och dessutom tvingas betala tillbaka de 450 000 kronorna de redan fått. Besked därom kan komma i augusti. Smederna har liksom de andra åtta elitklubbarna fått 560 000 ur regeringens krisfond.

Det är dyrt att bedriva elitspeedway. De största stjärnorna får sign-on-bonus plus betalt för varje inkörd poäng. En del har också fast lön. De bästa kan få 5 000 kronor för varje poäng. Lek med tanken att förare X kör in maximala 15 poäng så måste klubben punga ut med 75 000 kronor. I Smederna fanns det välbetalda förare, annars hade inte klubben vunnit guld tre år i rad. Å andra sidan har Smederna högst publiksnitt av samtliga lag.

Stora utgifter

Många tävlar också i speedwaytokiga Polen och England och ökar sina inkomster. Men det är inte lätt att bli miljonär som speedwayförare. Stjärnorna har minst två mekaniker, en del har fystränare och mental tränare som de får betala ur egen ficka. Rasar motorn till skrot väntar en utgift mellan 100 000 och 150 000 kronor. Speedway körs i vänstervarv och de flesta skiftar däck efter två varv. Ett däck kostar mellan 200 och 300 kronor. Dessutom ska föraren hålla sig med en buss stor nog att rymma motorcyklar, reservdelar, kanske liggplatser för mekanikerna.

Ett drömliv? Tja, bedöm själv.

Göran Söderlund

-         

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.