Noggranna förberedelser för att rädda O-Ringen

Planeringen för att genomföra O-Ringen i Uppsala 2021 pågår för fullt. 

- Visserligen är det ett tufft läge med smittspridningen 9 i Sverige och i världen. Men utifrån läget att vaccinationerna pågår för fullt och vetskapen att smittspridningen är klart mycket lägre på sommaren, tror vi verkligen att O-Ringen ska arrangeras i Uppsala i sommar, säger Jens Lindquist, tf VD O-Ringen AB & Projektledare.

Tusentals orienterare hoppas att O-Ringen kan genomföras utanför Uppsala i sommar. Och fofarande tror arrangörerna att det kan ske.

- Dessutom har Regeringen remitterat ett förslag till ett nytt system för allmänna sammankomster med stöd i pandemilagen som innebär en särskild regel för motionslopp, exempelvis orientering.

Planeringen av mastodontävlingen i Uppsala har gjorts i samråd med Smittskyddsenheten (Sme) i Region Uppsala. 

Sme ser i dagsläget inga omedelbara hinder för att fortsätta planeringen och genomförandet med de plaerade anpassningarna, säger Johan Hedlund, tf. Enhetschef på Smittskyddsenheten i Uppsala.

I arbetet för ett genomförande i Uppsala sker nu planering och anpassningar för att göra arrangemanget smittsäkert. 

- Vid tävlingen är det givetvis av största vikt att deltagare, funktionärer och partners känner sig trygga, säger Jens Lindquist, tf. vd för O-Ringen AB.. 

-Vi har haft och har kontinuerlig kontakt med regionala smittskyddet i Uppsala och de ger oss positiva signalersom tyder på att arrangemanget kan ske i sommar, 

-Vi ser över vilka justeringar som vi behöver göra för att undvika trängsel, exempelvis vid toaletter på O-campingen och på tävlingsplatser. Men vi tittar också på hur vi kan hålla avstånd vid starter och vid målgång. Vi ser helt enkelt över alla situationer där det kan uppstå trängsel under ett arrangemang utan att frångå det man vill ha och förväntar sig som deltagare Ringen tillägger Jens Lindquist.

Anmälan för att delta på O-Ringen i Uppsala är öppen och skulle det bli O-Ringen stoppas kommer anmälan att flyttas till arrangemanget nästa sommar i Uppsala.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.