Det vore väl toppen att nå hit

Det här ärnågot för den motionsbenägne, Nu finns möjligheten att nå toppen av Mount Everest - där du själv bor. Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har med stöd från Svenskt Friluftsliv skapat motionsutmaningen Mitt Everest. Runtom i Sverige kan deltagarna samla höjdmeter i särskilt utvalda backar och kullar tillräckligt många gånger för att till slut nå Mount Everest topp på 8 849 meter över havet.

Med lite fantasi och inspiration kan den motionsglade glädja sig över att komma hit. På åsen under den östra toppen av Gamsberg (2385 meter över havet) nära Grabs, Schweiz,,
Annons

-  Vi har mätt upp höjdmeter på ett antal höjder som ligger tillgängligt och naturskönt för de som antar utmaningen, berättar Simon Ruuth som är projektledare på Korpen. 

- Med hjälp av vår mobilanpassade webblösning kan deltagarna enkelt hålla koll på hur de ligger till under sin egen bergsbestigning.

Under pandemin har behovet av smittsäkra motionsaktiviteter ökat markant. Många av Korpens aktiviteter inomhus har stängts ner eller om möjligt flyttats utomhus. 

För snart ett år sedan skapade Korpen Umeå en everestutmaning under namnet Bränteverest. 

Mängder med motionssugna umebor gick vända efter vända uppför Bräntberget. Den idén har nu spridits vidare till fler korpföreningar runtom i landet under namnet Mitt Everest.

- Suget efter peppande och coronasäkra utomhusaktiviteter är enormt. Vi har redan klart med 15 korpföreningar över hela Sverige som redan dragit, eller snart drar, igång sin Mitt Everest-utmaning, säger Simon Ruuth. 

- Jag är övertygad om att Mitt Everest inte är en övergående pandemitrend, motiverande och roliga motionsutmaningar i naturen kommer att växa stort nu när vi ”tvingats” ut.

Mitt Everest är möjlig att genomföra genom stöd från Svenskt Friluftsliv. I år arrangerar organisationen Friluftslivets år 2021 med målet att få nya målgrupper att lära sig om- och utforska- naturen.  

-       Mount Everest är det slutgiltiga målet med utmaningen, men för oss i Korpen ser vi det som att uppmuntra till rörelse utomhus. Vi vill locka ännu fler att hitta ut och lära sig mer om friluftslivet och den svenska naturen. Backen hoppas vi ska leda till ett större intresse för motion i vår fantastiska skog och natur. Då känns det extra passande att vi gör satsningen under Friluftslivets år 2021, poängterar Simon Ruuth.

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Världsstjärnan Annika Sörenstam fortsätter att ge tillbaka till golfen. Just nu pågår den nionde upplagan av ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup på Isaberg Golfklubb i Småland, 15-17 juni. Ett samarrangemang med Svenska Golfförbundet där Annika frikostigt bjuder på sig själv och tips ur sin långa och framgångsrika karriär till morgondagens stjärnor inom damgolfen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.