Olympiafestival uppstår i Stockholm

Det blir ingen publik på plats under OS i Tokyo. Då ordnar SOK en Olympiafestival på hemmaplan. Med Olympiastadion som bas kan barn få testa olympiska idrotter, det går att följa spelen via storbildsskärmar och fira svenska framgångar tillsammans.Det blir ingen publik på plats under OS i Tokyo. Då ordnar SOK en Olympiafestival på hemmaplan. Med Olympiastadion som bas kan barn få testa olympiska idrotter, det går att följa spelen via storbildsskärmar och fira svenska framgångar tillsammans.

IOK-presidenten Thomas Bach befinner sig i karantän på ett hotell i Tokyo.Han drabbas som alla andra av restriktionerna i landet.

- Kom och häng med oss på Olympiastadion så fixar vi OS-stämningen, säger projektledaren Frida Nevalainen.

Olympiafestivalen är ett internationellt koncept som genomförs i elva länder på fyra kontinenter runt om i världen. Förutom Sverige är det Australien, Kap Verde, Tjeckien, Frankrike, Kosovo, Litauen, Singapore, Slovakien, Slovenien och Nederländerna som testar IOK:s koncept.

Under Olympiafestivalen i Stockholm 4-6 augusti ska barn få testa olympiska idrotter. SOK bygger, på det sätt som restriktionerna tillåter, ett festivalområde med restauranger och storbildsskärmar där alla är välkomna att följa tävlingarna. Man får chansen att prova på olympiska idrotter, träffa olympier på plats, ta del av seminarium samt heja fram många av de 138 svenska idrottarna som ska tävlas i Tokyo.

- Här får alla chansen att prova på olympiska idrotter, utmana vänner och din familj i tävlingar på plats, träffa olympier och fira de olympiska spelen tillsammans. Det finns kul för alla åldrar och helt gratis, säger Frida Nevalainen.

Olympiafestivalen gör SOK i samarbete med partners som Svenska Spel, UNIQLO, Toyota, Bridgestone, Discovery och Panasonic.

I Stockholm inleder SOK det här arrangemanget redan från söndag den 11 juli då Centralstationen inviger en olympisk utställning. Utöver Olympiafestivalen kommer även Kungsträdgården och Skeppsbron att bli olympiska områden de kommande veckorna.

På de här platserna finns OS-teman under sommaren:

o Olympiastadion, 4-6 augusti. Olympiafestivalen, klockan 10.00-20.00.

o Stockholm Centralstation, 11 juli-10 augusti. OS-sändningen på storbild, olympisk utställning.

o Kungsträdgården, 23 juli-1 augusti. Prova-på aktiviteter.

o Skeppsbron, 23 juli-2 augusti. Prova-på aktiviteter.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.