Barn med medfödda hjärtfel ska gynnas

De två ideella organisationerna IFK Luleå och Hjärtebarnsfonden anordnar tillsammans Hjärtecupen, en fotbollscup i Luleå, för att avsluta utomhussäsongen, samla in pengar till forskning och drabbade barn med medfödda hjärtfel samt uppmärksamma Världshjärtdagen.

Den 29 september infaller Världshjärtdagen. Det är en världsomspännande kampanj för att uppmärksamma hjärthälsa. Medfödda hjärtfel är världens vanligaste missbildning och varje år föds 2000 barn med hjärtfel i Sverige. För att uppmärksamma Världshjärtdagen och främja barn och ungdomars hälsa anordnar IFK Luleå och Hjärtebarnsfonden Hjärtecupen. 

Hjärtecupen är en fem mot fem cup för flickor och pojkar födda 2015 som äger rum den 23:e september i Luleå. Matcherna är 2 x 15 minuter långa. Varje lag spelar minst tre matcher.

- Vi förenar nytta med nöje när vi anordnar Hjärtecupen som markerar utomhussäsongens avslutning samtidigt som vi bidrar till Hjärtebarnsfondens goda arbete för barn med medfödda hjärtfel, berättar Monika Visser, Klubbchef på IFK Luleå. 

- Det är inspirerande att kroka arm med en annan ideell organisation som Hjärtebarnsfonden, vi båda arbetar för att skapa förutsättningar för hälsosamma och friska liv, och tillsammans kan vi skapa ytterligare mervärden för våra respektive nätverk och samhället i stort, fortsätter Monika på IFK Luleå. 

Med förbättrad diagnostisering och vård redan som barn blir allt färre vuxna innan hjärtfelen upptäcks och fler kan därför överleva. Det är ett arbete som Hjärtebarnsfonden bedriver sedan 1975 och som det gemensamma initiativet Hjärtecupen ska bidra till. 

- Det är verkligen en ära att få arrangera det här tillsammans med en så fin klubb som IFK Luleå, och i samband med Världshjärtdagen. Nu hoppas vi att så många som möjligt tar chansen och engagerar sig i kampen mot medfödda hjärtfel. Att få ett barn med ett trasigt hjärta förändrar allt, säger Linda Sundberg, Generalsekreterare på Hjärtebarnsfonden.

Fakta

Om Hjärtebarnsfonden

Hjärtebarnsfonden är en ideell organisation med 13 föreningar och nära 6000 medlemmar över hela

landet. De stödjer barn, unga och vuxna som drabbats, och är den största bidragsgivaren till forskning

om medfött hjärtfel. Medlemmar är drabbade familjer och anhöriga. Hjärtebarnsfondens kampanjer för

att uppmärksamma medfött hjärtfel är flerfaldigt prisbelönta i Sverige och internationellt.

Hjärtebarnsfonden har ett 90-konto och följer Giva Sveriges kvalitetskod. 

Läs mer på www.hjartebarnsfonden.se.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.