Peter Forsberg öppnar plånboken

Peter Foppa Forsberg gör något som egentligen många av hans hockeykompisar skulle kunna göra. Han tar fram plånboken, tar ett par hundra tusen och bjuder 4 000 ungdomar på ishockey.
- Ni måste se lite hockey och få en möjlighet att bli mer intresserade av Modo, är Peter Foppa Forsbergs budskap till 4 000 ungdomar i Örnsköldsvik. Foto: Scanpix

 

Sammantaget rör det sig dock om hundratusentals kronor, enligt Modo där försäljningschefen Fredrik Östman inte vill uppge det totala pris som han och Peter Forsberg har enats om.

Bjuder 4000 ungdomar

Men det handlar om så många som 4 000 biljetter och Peter Forsbergs syfte är att flera ungdomar ska få chansen att se elitseriehockey.
Med tanke på priset, från 70 kr på ståplats till dryga 200 kronor för en sittplats, blir notan på ett rätt skapligt belopp.

- Det har blivit dyrt att gå på hockey. Därför är det också roligt för oss att fler kan få chansen att komma hit. Vi är medvetna om att alla helt enkelt inte har råd, säger Fredrik Östman till Örnsköldsviks Allehanda.

Det är kommunens högstadie- och gymnasieelever som får den här möjligheten tack vare Peter Forsbergs generositet.
Vid  fyra elitseriematcher i höst: den 22 och 27 september, samt den 2 och 4 oktober, har Peter Forsberg bokat sittplatsbiljetter i Fjällräven Center.

Står också bakom Icebreakers

Modo Hockeys A-lagsspelare ska uppsöka skolorna den 18 september och dela ut biljetter. Kanske också Peter Forsberg själv deltar den dagen.

- För vår del i klubben känns det fantastiskt, eftersom Peter själv kom och frågade om han kunde få köpa biljetterna, säger Fredrik Östman.

Att Peter Forsberg är speciell och har ett stort hjärta har också bevisats vid skapelsen av Icebreakers, de svenska proffsspelarna eget speciellt lag som gör uppvisningsmatcher på sensommaren varje år. Pengarna från matcherna går till en stiftelse som delar ut pengar till främst sjuka barn och under åren rör det sig om flera miljoner.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.

Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.