Fotbollen värvar marknadschef

Med stor erfarenhet från sponsringsbranschen kliver Mikael Jiffer in som ny marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet som nu går på offensiven.
U21-hjältarna är en stor del av svensk fotbolls framtid nu när försäljningen ska öka. Foto: TT

 

Håkan Sjöstrand börjar få upp farten som fotbollens nya generalsekreteraren.

Det är han som står bakom rekryteringen av Mikael Jiffer vars entré är en konsekvens av en omorganisation. De känner varandra väl eftersom Jiffer ofta var anlitad av Ica där Sjöstrand tidigare var marknadsdirektör.

Ny organisation

Camilla Hagman sa upp sig i augusti som kommunikationschef efter tre år. Hon och Sjöstrand hade då skapat en ny organisation och inrättat en avdelning för kommunikation och en för marknad. Så som förbundet var organiserat innan Hagman tillträdde 2012.

Camilla Hagman blir kvar på sin tjänst till 1 februari 2016. En månad innan  börjar Mikael Jiffer sitt jobb som marknadsansvarig.

Förändringarna på förbundet ingår i ambitionen att minska antalet tjänster och spara drygt 10 miljoner kronor. Vid Arenagatan nära Friends Arena har personalstyrkan vuxit kraftigt och består nu av över 100 personer.

Med stor erfarenhet

Som Håkan Sjöstrand har uttryckt det till Fotbollskanalen:

- Det finns några uppenbara skäl till föröndringar, dels det ekonomiska läget och vi måste få till en bättre lönsamhet, dels handlar också om att jobba med en kulturförändring och att kompetensväxla så vi har rätt kompetens för att ta fotbollen till nästa nivå.

- Vi måste också få upp kommunikationsfrågorna högre på agendan. I synnerhet när intresset och engagemanget är så stort runt fotbollen.

Marknad ska alltså jobba mer målinriktat med försäljning och PR. Och då är Mikael Jiffer en person med erfarenhet så det räcker och blir över.

- Det känns otroligt bra. Han kommer att ta vår verksamhet till en helt ny nivå, säger Håkan Sjöstrand till Dagens Media.

Sa ja direkt, nästan

47-årige Mikael Jiffer är en välkänd profil inom sponsringsbranschen. Han har jobbat på Jämterud Jiffer & Partners, Mindshare Performance och Sponsor Strategi Sweden och är ytterligare några månader vd hos JJP/PS Live and Posterscope.

- När det här dök upp kändes det som att jag kunde säga ja i princip direkt. Men det är klart att det har varit en process sedan jag första gången blev kontaktad av en headhunter.

- Men för tre veckor sedan kom beskedet.

Det var efterlängtat och han är mycket förväntansfull.

- Vi hade börjat diskutera min framtida roll här på bolaget så jag hade vissa alternativ, men egentligen fanns det aldrig något tvivel om att erbjudandet från förbundet.

Förflutet i MFF

Han säger sig älska fotboll och har ett eget förflutet som spelare – i Malmö FF.

- Det är min klubb, bekräftar han glatt.

Där spelade han in i tonåren.

- Brukar skylla på att knäna stoppade mig, men i själva verket hade jag väl inte tillräckligt mycket talang…

Han återvände till Stockholm och lockades till sponsringsbranschen.

- Faktum är att jag firar 20-årsjubiléum inom sponsringen. Så ett och annat har man varit med om…

Nu ska fotbollsförbundet dra nytta av det. Intäkterna ska bli större och det blir Mikael Jiffers uppdrag.

Thomas Ejderhov 

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.