Fotbollen värvar marknadschef

Med stor erfarenhet från sponsringsbranschen kliver Mikael Jiffer in som ny marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet som nu går på offensiven.
U21-hjältarna är en stor del av svensk fotbolls framtid nu när försäljningen ska öka. Foto: TT

 

Håkan Sjöstrand börjar få upp farten som fotbollens nya generalsekreteraren.

Det är han som står bakom rekryteringen av Mikael Jiffer vars entré är en konsekvens av en omorganisation. De känner varandra väl eftersom Jiffer ofta var anlitad av Ica där Sjöstrand tidigare var marknadsdirektör.

Ny organisation

Camilla Hagman sa upp sig i augusti som kommunikationschef efter tre år. Hon och Sjöstrand hade då skapat en ny organisation och inrättat en avdelning för kommunikation och en för marknad. Så som förbundet var organiserat innan Hagman tillträdde 2012.

Camilla Hagman blir kvar på sin tjänst till 1 februari 2016. En månad innan  börjar Mikael Jiffer sitt jobb som marknadsansvarig.

Förändringarna på förbundet ingår i ambitionen att minska antalet tjänster och spara drygt 10 miljoner kronor. Vid Arenagatan nära Friends Arena har personalstyrkan vuxit kraftigt och består nu av över 100 personer.

Med stor erfarenhet

Som Håkan Sjöstrand har uttryckt det till Fotbollskanalen:

- Det finns några uppenbara skäl till föröndringar, dels det ekonomiska läget och vi måste få till en bättre lönsamhet, dels handlar också om att jobba med en kulturförändring och att kompetensväxla så vi har rätt kompetens för att ta fotbollen till nästa nivå.

- Vi måste också få upp kommunikationsfrågorna högre på agendan. I synnerhet när intresset och engagemanget är så stort runt fotbollen.

Marknad ska alltså jobba mer målinriktat med försäljning och PR. Och då är Mikael Jiffer en person med erfarenhet så det räcker och blir över.

- Det känns otroligt bra. Han kommer att ta vår verksamhet till en helt ny nivå, säger Håkan Sjöstrand till Dagens Media.

Sa ja direkt, nästan

47-årige Mikael Jiffer är en välkänd profil inom sponsringsbranschen. Han har jobbat på Jämterud Jiffer & Partners, Mindshare Performance och Sponsor Strategi Sweden och är ytterligare några månader vd hos JJP/PS Live and Posterscope.

- När det här dök upp kändes det som att jag kunde säga ja i princip direkt. Men det är klart att det har varit en process sedan jag första gången blev kontaktad av en headhunter.

- Men för tre veckor sedan kom beskedet.

Det var efterlängtat och han är mycket förväntansfull.

- Vi hade börjat diskutera min framtida roll här på bolaget så jag hade vissa alternativ, men egentligen fanns det aldrig något tvivel om att erbjudandet från förbundet.

Förflutet i MFF

Han säger sig älska fotboll och har ett eget förflutet som spelare – i Malmö FF.

- Det är min klubb, bekräftar han glatt.

Där spelade han in i tonåren.

- Brukar skylla på att knäna stoppade mig, men i själva verket hade jag väl inte tillräckligt mycket talang…

Han återvände till Stockholm och lockades till sponsringsbranschen.

- Faktum är att jag firar 20-årsjubiléum inom sponsringen. Så ett och annat har man varit med om…

Nu ska fotbollsförbundet dra nytta av det. Intäkterna ska bli större och det blir Mikael Jiffers uppdrag.

Thomas Ejderhov 

Tala om dominoeffekt.  Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.

Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Efter  Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..

Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes  av Brynäs-klacken i Tegera Arena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.

Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.