"Frida måste få vara Frida"

Vilket land tänker på snö och längdskidor mitt i sommaren? Norge, förstås. Sajten E24 och Dagens Näringsliv skriver att Therese Johaug tjänade 6,2 miljoner före skatt räkenskapsåret 2018. Hennes bolag har har totalt dragit in 30 miljoner. Mitt i succén vill Therese ge goda råd till Frida Karlsson.

De blond tjejernas succé i skidspåren, Therese Johaug ger här Frida Karlsson goda råd inför den fortsatta karriären,

 

Frida, 19, var den gångna vinterns längdsensation. Hon åkte hem från VM i Seefeld med ett guld, ett silver och ett brons. Med det facit slog hon Johaugs rekord från Sapporo-VM 2007 som den bästa junioren i ett senior-VM.

Frida har jämförts med Johaug. 

- Det börjar bli lite tjatigt, har Frida sagt.

"inte den nya Johaug”

Johaug säger till tidningen Nettavisen:

”Frida måste få vara Frida. Hon är ingen Therese. Det är otroligt viktigt att folk inte kopplar ihop henne med mig för hon måste få lov att vara Frida Karlsson och inte den nya Therese Johaug”. Norskan fortsätter:

”Hon är 19 år och blir kastad rätt ut i världscupcirkusen nu. Det är så många saker som följer med, det handlar inte bara om att åka snabbt på skidorna. Du ska hantera media, förväntningar, sponsorer, du är en förebild och ska ställa upp på något rullskidlopp här och där. Jag tror det är viktigt för henne att avskärma sig lite grann framöver och bara växa med uppgiften”.

Så långt Johaug. Hon har erfarenhet och vunnit mer än de flesta. I Seefeld tog hon tre guld och har tillsammans tio VM-guld.

Hennes framgångar avspeglas förstås i hennes bolag Setra AS.

Har tjänat 30 miljoner

- Fjolårssäsongen var formidabelt bra. Det utlöste en hel del segerpremier och bonusar, säger hennes manager Jörn Ernst.

De senaste fem åren har hennes bolag tjänat 30 miljoner.

Frida Karlsson har tiden för sig. Johaug är 31, Frida fyller 20 år den 10 augusti.

 Stina Nilsson var längdåkaren som tjänade mest i vintras, 1 058 616 kronor. Frida skidade in 206 480 .

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.