Han valde fotbollens nya marknadschef

Svenska Fotbollförbundet har rekryterat en ny marknads- och försäljningschef efter Mikael Jiffer. Efterträdare blir Helena Taube Rehnmark, med en lång rad ledande positioner inom mediebranschen bakom sig, tar hand om rollen med start en bit in på det nya året.

Håkan Sjöstrand, fotbollens generalsekreterare, står bakom värvningen av ny marknadschef
Annons

 

Helena Taube Rehnmark har en lång och gedigen erfarenhet av tunga ledarroller inom flera stora medieföretag, bland annat Bonnier, Forma Publishing och Vi i Villa. Närmast kommer hon från en roll som försäljningsdirektör på Nyhetsmagasinet Fokus.

Därutöver har hon haft flera förtroendeuppdrag inom föreningslivet, bland annat för Friskis & Svettis, och initierat och drivit nätverk och mentorskap för kvinnor inom kommunikationsbranschen.

– Jag är oerhört glad att kunna presentera Helena Taube Rehnmark som SvFF:s nya marknads- och försäljningschef. I Helena har vi hittat en erfaren, mycket driven och kreativ ledare, med ett starkt fokus på affärsutveckling och intäktsskapande. Hennes förmåga att skapa tydlighet, engagemang och starka resultat kommer att ta vårt marknads- och försäljningsarbete till en ny nivå, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare SvFF.

Utnämningen betyder också att ledningsgruppen får en kvinna igen. Tidigare har Camilla Hagman haft samma jobb.

Helena Taube Rehnmark, är lycklig efter att ha fått jobbet.

– Det här är ett drömuppdrag! Få företeelser i vårt samhälle skapar så mycket engagemang och glädje som fotbollen. Att få möjligheten att utveckla och driva svensk fotbolls kommersiella arbete framåt, tillsammans med det fantastiska team som finns på SvFF känns både lustfyllt och viktigt. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.