5,5 timmar årsmöte i Brynäs

Valberedningens förslag kördes över, och i stället valdes i hockeysammanhang oprövade Magnus Kangas, 52 år, och fabrikschef på skogsbolaget SCA, till ny ordförande i Brynäs.

Efter fem och en halv timmes debatt, och röstsiffrorna 270-98, hade vårens krislag en ny ordförande och delvis ny styrelse.  Brynäs klarade SHL-kontraktet efter en kvalrysare mot HV 71, vidare har två spelare i laget delgetts misstankar om sexuellt ofredande.

Pernilla Dalborg blir ny klubbdirektör i Brynäs Hockey.

Magnus Kangas hade lanserats av supportergruppen ”Brynäs kan bättre”, och han efterträder avgående Jürgen Lorenz.

-Jag är ödmjuk inför uppgiften, och jag kommer att jobba otroligt hårt för Brynäs, säger Kangas i ett pressmeddelande.

Vid årsmötet presenterades också en ny sportchef, tidigare spelaren Johan Alcén, 33 år, och så sent som förra säsongen aktiv i föreningen.  Uppgörelsen med Alcén är på fyra år och har tecknats av den avgående styrelsen.

Kangas redan tveksam

För mindre än en vecka sedan uttryckte Magnus Kangas tvivel om Johan Alcén var rätt man för uppgiften.  Med motivering att Alcén saknar nödvändig erfarenhet.

-Han har väldigt få av de kompetenser som jag vill se hos en sportchef, skrev Magnus Kangas på tvitter före årsmötet.

Nu ska de arbeta tillsammans, i en nutidshistoria med svängdörrar. Här har ingen suttit säker den senaste 10-årsperioden.

Samtidigt står det klart att föreningern får en ny klubbdirektör i Pernilla Dalborg.

Ny tränare är finske Mikko Manner, 46 år, merittyngd från Kärpät, tre ligatitlar och även assisterande till Jukka Jalonen, förbundskapten för de finska ”Lejonen”, VM-guld 2019 och VM-silver 2021.

Mikko Manner ”head-huntades” av Josef Boumedienne, som tillsammans med Nils Ekman var tillfälliga,  men lyckosamma inhoppare i kvalet mot HV 71.

I bokslutet saknades 23 miljoner. Ekonomiska hotbilder kunde dock undvikas sedan oberoende expertis skrivit upp värdet på egna arenan, Molitor Erp Arena, med 43 miljoner. Det egna kapitalet  redovisas nu till 35 miljoner.

Luleå från 146 till 108 miljoner

Hos en av den gångna säsongens guldfavoriter, Luleå Hockey, sjönk omsättningen från 146 till 108 miljoner.

Tack vare stor spariver på alla nivåer,  samt hjälp av det statliga bidraget, visar bokslutet  ett plus med 4.1 miljoner och ett eget kapital på 28,3 miljoner. I bokslutet betonas att överskottet ograverat ska användas för att bygga 2020-2021 års spelartrupp.

11:e placerade IK Oskarshamn, med SHL:s lägsta ekonomiska portfölj, redovisar också plussiffror, laget spelar i SHL:s minsta hall, intäktsbortfallet blir lägre än för lag med större arenor.

Klubbchefen Martin Åkerberg tar till och med ord som ”vi är ekonomiskt välmående” i sin mun. Hockeyintresset är grundmurat på ostkusten och föreningen har mottagit stora donationer, av både företag och privatpersoner.

-Vår ödesfråga är ishallen. På sikt måste vi lämna Be Ge Hockeycenter. Vi för dialog med kommunen om en ny anläggning, och jag hoppas verkligen att vi kan  få ett positivt gensvar under hösten. En ny hall är helt nödvändig för verksamhet, säger Martin Åkerberg.

I Leksand har Leksands Knäckebröd AB tecknat ett nytt tre års avtal med Leksands IF. Ett stöd som har funnits på papper sedan 1957, och med stor sannolikhet SHL:s och elitishockeyns äldsta sponsoravtal. Det första kontraktet tecknades av Gösta Mårtas, ordförande i LIF. Det är nu sjätte generationen som styr Leksands Knäckebröd och Peter Joon, nuvarande vd säger till Leksands IF:s hemsida;

-Vi har alltid betraktat Leksands IF och Leksands Knäckebröd i symbios. Två varumärken som lyfter Leksand.

Det första bageriet startade 1929, och under 2020 bakades över 8 000 ton knäckebröd.

Kjell nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet.

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.