5,5 timmar årsmöte i Brynäs

Valberedningens förslag kördes över, och i stället valdes i hockeysammanhang oprövade Magnus Kangas, 52 år, och fabrikschef på skogsbolaget SCA, till ny ordförande i Brynäs.

Efter fem och en halv timmes debatt, och röstsiffrorna 270-98, hade vårens krislag en ny ordförande och delvis ny styrelse.  Brynäs klarade SHL-kontraktet efter en kvalrysare mot HV 71, vidare har två spelare i laget delgetts misstankar om sexuellt ofredande.

Pernilla Dalborg blir ny klubbdirektör i Brynäs Hockey.

Magnus Kangas hade lanserats av supportergruppen ”Brynäs kan bättre”, och han efterträder avgående Jürgen Lorenz.

-Jag är ödmjuk inför uppgiften, och jag kommer att jobba otroligt hårt för Brynäs, säger Kangas i ett pressmeddelande.

Vid årsmötet presenterades också en ny sportchef, tidigare spelaren Johan Alcén, 33 år, och så sent som förra säsongen aktiv i föreningen.  Uppgörelsen med Alcén är på fyra år och har tecknats av den avgående styrelsen.

Kangas redan tveksam

För mindre än en vecka sedan uttryckte Magnus Kangas tvivel om Johan Alcén var rätt man för uppgiften.  Med motivering att Alcén saknar nödvändig erfarenhet.

-Han har väldigt få av de kompetenser som jag vill se hos en sportchef, skrev Magnus Kangas på tvitter före årsmötet.

Nu ska de arbeta tillsammans, i en nutidshistoria med svängdörrar. Här har ingen suttit säker den senaste 10-årsperioden.

Samtidigt står det klart att föreningern får en ny klubbdirektör i Pernilla Dalborg.

Ny tränare är finske Mikko Manner, 46 år, merittyngd från Kärpät, tre ligatitlar och även assisterande till Jukka Jalonen, förbundskapten för de finska ”Lejonen”, VM-guld 2019 och VM-silver 2021.

Mikko Manner ”head-huntades” av Josef Boumedienne, som tillsammans med Nils Ekman var tillfälliga,  men lyckosamma inhoppare i kvalet mot HV 71.

I bokslutet saknades 23 miljoner. Ekonomiska hotbilder kunde dock undvikas sedan oberoende expertis skrivit upp värdet på egna arenan, Molitor Erp Arena, med 43 miljoner. Det egna kapitalet  redovisas nu till 35 miljoner.

Luleå från 146 till 108 miljoner

Hos en av den gångna säsongens guldfavoriter, Luleå Hockey, sjönk omsättningen från 146 till 108 miljoner.

Tack vare stor spariver på alla nivåer,  samt hjälp av det statliga bidraget, visar bokslutet  ett plus med 4.1 miljoner och ett eget kapital på 28,3 miljoner. I bokslutet betonas att överskottet ograverat ska användas för att bygga 2020-2021 års spelartrupp.

11:e placerade IK Oskarshamn, med SHL:s lägsta ekonomiska portfölj, redovisar också plussiffror, laget spelar i SHL:s minsta hall, intäktsbortfallet blir lägre än för lag med större arenor.

Klubbchefen Martin Åkerberg tar till och med ord som ”vi är ekonomiskt välmående” i sin mun. Hockeyintresset är grundmurat på ostkusten och föreningen har mottagit stora donationer, av både företag och privatpersoner.

-Vår ödesfråga är ishallen. På sikt måste vi lämna Be Ge Hockeycenter. Vi för dialog med kommunen om en ny anläggning, och jag hoppas verkligen att vi kan  få ett positivt gensvar under hösten. En ny hall är helt nödvändig för verksamhet, säger Martin Åkerberg.

I Leksand har Leksands Knäckebröd AB tecknat ett nytt tre års avtal med Leksands IF. Ett stöd som har funnits på papper sedan 1957, och med stor sannolikhet SHL:s och elitishockeyns äldsta sponsoravtal. Det första kontraktet tecknades av Gösta Mårtas, ordförande i LIF. Det är nu sjätte generationen som styr Leksands Knäckebröd och Peter Joon, nuvarande vd säger till Leksands IF:s hemsida;

-Vi har alltid betraktat Leksands IF och Leksands Knäckebröd i symbios. Två varumärken som lyfter Leksand.

Det första bageriet startade 1929, och under 2020 bakades över 8 000 ton knäckebröd.

Kjell nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Eskilstuna United tog ledningen i matchstarten, Umeå kvitterade, men när åtta minuter återstod avgjorde Elina Rombing och Eskilstuna gick upp i serieledning på damallsvenskan, en poäng mer än Rosengård, dock med en match mera spelad.

Men hemma i Eskilstuna väntar problem. Klubben saknar intäkter och situationen är hotfull.

Äntligen ska det bli stil och ordning på den annorlunda och vackra idrottsplatsen Ruddalen i sydvästra Göteborg. En stor idrottsplats som förtjänar riktig profilering. Här har det arrangerats VM såväl på skridsko och i bandy och ambitionen var hög en gång ett brett utbud och möjligheter för många idrotter på bergknallarna ovanför Frölunda Torg.

Ett av svensk idrotts största och mest spektakulära evenemang är tillbaka. Invigningen av ungdomsfotbollens Gothia Cup, med runt 50 000, främst ungdomar på läktarna och även på innerplanen via en musikfest, toppat med ett fantastiskt fyrverkeri,  i flera timmar och manifesterar världens största fotbollsturnering för ungdomar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning.

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson.

Internationella fotbollsförbundet Fifa lanserar en egen strömningstjänst, Fifa+. Det är ett jättepaket som slår alla rekord.

I kampen om intresset för damfotboll via streamade matcher spjärnar nu Fifa emot. Och gör det rejält.  Som motvikt till Netflix och Amazon Prime upprättar Fifa med en egen tjänst, vid namn Fifa+.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.