Svenska NHL-spelare långt efter i popularitet

 Vancouvers poängkung, Elias Pettersson 28 poäng (8+20) på 19 matcher och Buffalos stjärnback Rasmus Dahlin 15 (4+15) på 18 matcher är de svenska NHL-spelare som har flest följare på sociala medier, instagram, X (tidigare twitter), facebook och tiktok i NHL.

Det  som förvånar är att Rysslands angreppskrig mot Ukraina inte alls avspeglas i tio-i-topp listan över de spelare som har flest antal följare. Här återfinns fyra ryska spelare, och slutsatsen blir att Rysslands krig inte alls berör hockeyfansen i Kanada ochUSA.

Det visar en kartläggning av den nordamerikanska sajten SportingPedia. Elias har 276 000 följare och Rasmus Dahlin, 130 000. Torontos William Nylander, i centrum i helgens Global Series på Avicii Arena, har inte gjort några större avtryck hos hockeyfansen i Kanada/USA.

En förklaring kan också vara Nylander inte är så aktiv på nätet,  han tycks inte lägga någon större vikt vid att synas på sociala medier.

Jagar Gretzkys rekord

Överlägens etta, med 4,2 miljoner följare är Rysslands Alexander Ovechkin, 38 år,  Washington Capitlas målkung, som är på jakt efter Wayne Gretzkys 894 fullträffar, alla tiders målrekord i NHL. 

 Ovechkin, som har en profilbild bild av president Vladmir Putin på sitt instagram konto har den här säsongen, efter 15 spelade matcher och fem mål,  mäktiga  827 nätkänningar under karriären som inleddes säsongen 2005-2006 i Capitlas.

Han har under hela karriären haft tidigare Brynäs-spelaren Nicklas Bäckström som radarpartner och framspelare. Bäckström har tvingats avbryta den här säsongen på grund av skada.

På andra plats återfinns Pittsburgs och Rysslands Evgeni Malkin med 2,2 miljoner följare. På tredje plats Edmontons Connor McDavid, 1,5 miljoner följare. McDavid är en av hela NHL:s högst betalde spelare med en årslön på 12,5 miljoner dollar.

Auston Matthews, Toronto, häller fjärde plats med 1 ,1 miljoner besökare på sina konton. 

Etablerde dominerar

På plats nio och nio återfinns  Rysslands-duon Artemi Panarin, New York Rangers nionde plats, 611 000 följare och på plats tio, Vladimir Tarasenko, Ottawa, 596 000  följare.

Tio-i-topp domineras av äldre och etablerade spelare, med ett undantag. Chicagos storlöfte, Connor Bedard, 20 år, under en säsong utbildad i SHL-laget HV 71 och utpekad som NHL-ligans nästa stora affischnamn.   Han har nu 630 000 följare under sin debutsäsong i NHL.

Nu väntar vi på en svensk undersökning över vilka SHL -spelare som har störst inflytande och följare på sociala medier!

Kjell Nilsson

 

Fakta

I författaren Jon Anderssons bok ”Skitstöveln som trejdade Wayne Gretzky och andra berättelser om NHL” ges en bild av hur Alexander Ovechkin blev Putin-kramare och hur NHL-etablissemanget valt att ducka frågor om Rysslandskopplingen och i stället valt att lägga all uppmärksamhet på hans jakt på målrekordet.

 Den förre tjeckiske stormålvakten Dominik Hasek har vid upprepade tillfällen kallat Ovechkin för en ”chicken shit” och lögnare och uppmanat NHL att säga upp kontrakten med alla ryska spelare. I Washington har journalister stängts av från Capitals hemmaarena efter att ha kritiserat Ovechkin, klubbledningen och NHL. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.