Spelbolag lockar med gratis buss

Tidigare har Poker Stars valt att sponsra enskilda idrottsprofiler som bl a Mats Sundin och Marcus Hellner. Nu lockas fotbollssupporters via pokerutmaningen SupporterResan att vinna en fullstorleksbuss till varje bortamatch under den allsvenska säsongen.

PokerStars fortsätter att knyta allt tätare band med sportens värld. Lagom till den allsvenska upptakten presenterar världens största pokersajt en sponsringsnyhet för Sveriges fotbollssupporters.

Gratus buss och penningpott

Den 12 mars startar gratistävlingen SupporterResan, som ger de allsvenska supporterföreningarna chansen att tävla om en gratis fullstorleksbuss till varje bortamatch under hela säsongen.

- Den här idén är naturligtvis sprungen ur det faktum att spelmonopolet gör att vi i praktiken också har ett sponsringsmonopol när det gäller elitfotboll och -ishockey i Sverige idag, säger Johan Bondegreen, marknadsansvarig för PokerStars i Sverige.

Fem kvalturneringar i Texas Hold'em ska genomföras och där representerar varje spelare/supporter sitt allsvenska lags officiella supporterförening. De 20 bästa från varje kval går vidare till en finalturnering som spelas den 25 mars.

Bland fansen finns spelarna

Där avgörs vilket lag som har chansen till ett extra bortastöd under säsongen. Förutom Supporterbussen ligger det fotbollsresor till ett värde av 50 000 kronor i potten.

Johan Bondegreen vill givetvis värva spelare, men anser också:

- Det känns oerhört kul att kunna göra något direkt för supportrarna. Utan deras engagemang skulle fotbollen kännas mycket tristare.

PokerStars driver PokerStars.com, världens mest populära online pokersajt, och utgör världens största poker community med mer än 49 miljoner registrerade medlemmar sedan lanseringen i december 2001.


SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.