"Vi behöver ett nytt regelverk"
Tidningsutgivarna (TU) släppte i slutet av oktober de nya riktlinjerna för hur olika mediaföretag bör bemöta de olika spelbolagens aggressiva marknadsföring.
Något som bland annat fick Aftonbladets tv-chef Jan Scherman att se rött. Han menar att dessa riktlinjer är godtyckliga, vaga och att de inskränker yttrandefriheten.
Skapat ett regelverk
Men Thomas Mattsson och Jan Helin, som är chefredaktör på Aftonbladet, håller inte med.
- Tvärtom, detta är ett sätt att värna om yttrandefriheten. Genom annonsintäkter får vi möjlighet att finansiera undersökande och underhållande journalistik. Jag och Jan Helin har gemensamt arbetat fram ett regelverk som vi tänker rätta oss efter och som utgår ifrån TU:s förslag, säger Thomas Mattsson.
Kvällstidningarna och de oreglerade spelbolagen har en lång historia. I december 2012 avgjordes en nio år lång tvist angående spelbolagsannonser i Aftonbladets och Expressens papperstidningar. De båda kvällstidningarna friades den gången av Högsta Domstolen.
300 miljoner i intäkter
- Såväl jag som Jan Helin som våra företrädare har opinionsbildat och processat i domstolar för vår rätt att informera våra läsare med både konsumentjournalistik och reklambudskap. Ja, vi har faktiskt processat i samtliga domstolar för rätten att publicera spelreklam – lagstiftningen har länge varit helt förlegad, säger Thomas Mattsson.
För kvällstidningarna och deras vikande pappersupplagor är intäkterna från spelbolagens print- och digitalannonser oerhört viktiga. Enligt samstämmiga källor har Expressen och Aftonbladet cirka 300 miljoner spelbolagskronor att dela på under ett verksamhetsår.
- Det är inget att hymla om – det här handlar om oerhört mycket pengar. Pengar som i sin tur bidrar till att vi kan göra andra kostsamma journalistiska satsningar. Genom att vi har etiska regler som vi följer gällande annonseringen från spelbolagen, så kan vi fortsätta värna om yttrandefriheten i vår journalistik, säger Thomas Mattsson.
Tobias Jansson
Kvällstidningarnas regelverk
De nya principerna – som Expressen, Aftonbladet, Nyheter24 och Metro har resonerat sig fram till – innebär följande:
* Stopp för annonsbudskap om bonusar och erbjudanden som är svåra att förstå.
* Gemensam annonsmärkning.
* Stopp för anonyma vinnarberättelser.
* Säljbolag e t c måste följa TU:s rekommendationer.
Mest lästa just nu
SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.