"Vore att inskränka yttrandefriheten"
För ett par veckor sedan kom TU ut med nya riktlinjer för vad som bör gälla vid annonsering och marknadsföring av spelbolag (se faktaruta).
"Inskränka yttrandefriheten"
Jan Scherman, med ett förflutet på TV4 men numera ansvarig för Aftonbladets tv-sändningar, går i taket över dessa nya riktlinjer.
- Det blir en väldigt ensidig och problemorienterad debatt – i stället för att vi har ett möjlighetsperspektiv, säger han, och fortsätter:
- Att inskränka annonsörers sätt att uttrycka sig på är i mina ögon att inskränka på yttrandefriheten. Utan finansiering så kommer det snart inte att finnas ekonomiskt utrymme för medierna att bedriva undersökande och opinionsbildande journalistisk. Det behövs inkomstkällor.
Det som framförallt stör Scherman i TU:s framställning är de punkter som rör överdrivet spelande, att annonser ska märkas tydligare och att det tydligare ska framgå vad som är sponsrat material.
"Reklam är kultur"
- Man ska inte uppmuntra till ”överdrivet spelande” i annonseringen – men vad betyder det och vem gör den bedömningen? När politiker inte inser att reklamen är en naturlig del av vårt samhälle – ja, då har vi mina ögon ett stort problem, säger han, och utvecklar:
- I det här landet är vi väldigt bra att linda in allt i massa etiska regler. Reklam är kultur – och reklam är en del av vår yttrandefrihet. Som gammal publicist så tycker jag att vi är ute på farligt vatten om vi ska inskränka och ha synpunkter på annonsers utformning.
På Aftonbladet har Jan Scherman nyligen tillsatt ett stort och långtgående projekt kring hur företaget ska hantera annonsering (av bland annat spelbolag) i sina tv-sändningar.
- Svenskar tycker generellt sett allt mer illa om reklam och det finns ju nu adblocks och liknande som är en hotbild vi inte kan blunda för. Därför är det oerhört viktigt att föra fram diskussionen hur man som, i det här fallet, tv-kanal väljer att exponera reklam och sponsring så att det tilltalar tittarna. Där ligger vår utmaning – inte i massa etiska regler, säger Jan Scherman.
Tobias Jansson
TU:s rekommendation
A) Spelannonserna ska inte:
1) riktas mot underåriga
2) innehålla påståenden om spel som en lösning på sociala och ekonomiska problem
3) uppmana till överdrivet spelande
4) vilseleda om chanserna att vinna
5) innehålla påståenden om att spelande är riskfritt
6) innehålla könsdiskriminerande påståenden
7) framhäva enskilda vinnare utan dokumenterat underlag
B) Och spelannonserna ska:
8) vara mycket tydligt annonsmärkta,
9) mycket tydligt ange eventuell sponsorsmedverkan, till exempel i fråga om så kallad ”branded content”
10) vara mycket tydliga, begripliga, faktamässigt korrekta och till sin utformning återhållsamma, i fråga om bonus-, spin- och välkomsterbjudanden. De ska inte innehålla erbjudanden om spel mot kredit.
Spelannonser som inte uppfyller denna rekommendation bör avvisas.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Zlatan Ibrahimović var 41 år gammal när han avslutade sin professionella fotbollskarriär i juni 2023 efter en sista match och avtackning med AC Milan på San Siro. Sedan dess har hans liv mera handlat om att vara familjefar och vara knuten till Milans styrelse, och delvis vara affärsman Nu avslöjar han själv att han vill vill skänka bort sina padelhallar i Sverige. På Twitter erbjuder han nu potentiella aktörer att höra av sig.
Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar. Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap
Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.






























