regeringens tuffa linje mot spelbolagen

Han ställde sig framför alls representanter frånspelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) varnade spelbolagen och menade att de hade gått för långt och dtruntat i anbefallen måttfullhet. Foto: Janerik Henriksson / TT

 

Han menade i klartext att många spelbolag struntar i lagen om måttfull marknadsföring.

 

Blir det ingen skärpning tämligen omedelbar då ska regeringen sätta hårt mot hårt. Bolagen får ett ultimatum.  Är det bättre den sista mars, då…

– Vi förväntar oss, utöver det självklara att bolagen följer lagen om måttfull marknadsföring, att de också jobbar med självreglering vad gäller omfattning och utformning av marknadsföring, sa han vid presskonferens efter mötet med bolagen.

Kommer inte branschen med ett eget initiativ innan den 31 mars, som leder till en märkbar förändring, så kommer regeringen att börja arbeta med att ta fram nya regler för reklamen.

Spelbolagens investeringar i reklam har, enligt avslöjandesiffror från Kantar Sifor, nästan fördubblats de senaste två åren och budskapen här mycket mer provocerande. 

Ytterligare belägg Bara utgör de 190 anmälningarna under januari till Konsumentverket.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Bos, och Jenny Nilzon, vd på Sper, representerade de  två branschorganisationer som finns för spelbolag i Sverige . Men bara halva antalet av aktiva bolag i Sverige ingår där…

Men viss självreglering finns där. 

– Jag tror att det kan bli rätt utmanande. Det finns bland annat en kartellagstiftning man måste ta hänsyn till där, i fall vi till exempel skulle låsa in oss i ett rum och börja dela ut sändningstider eller liknande till våra medlemmar. Men vi tar naturligtvis hem den frågan också, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Bos till DN. 

–På något sätt måste vi vara kluriga nu och se hur vi når ut till de andra också, säger Jenny Nilzon, på Speer. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.