Ingen spelreklam oroar mediebolagen
Förbud mot spelreklam hotar tv-kanaler, skriver TT. Det är i spåren på den massiva reklamen i TV och på olika sajter som det nu står klart att flera svenska mediebolag är starkt beroende av intäkterna från spelbolagen. De vill absolut inte ha något förbud mot spelreklam
.Spelbolagen pumpar ut en marknadsföring som åtskilliga människor protesterar mot och som många vill slippa .
Ändå sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) att bolagen borde ta ett eget ansvar vid regleringen. En påminnelse hjälpte inte heller. Bolagens reklam fortstter att fullkomligt dränka oss via olika kanaler.
Spelförbud kan bli aktuellt
Nubhar Shekarabi meddelat att han vill skärpa reklamreglerna för spelbolagen ytterligare. En utredning har fått mandat att komma med ett förslag. En begränsning måste ske – inte minst med tanke på att den utgör en lockelse för människor som inte kan begränsa sitt spelande. Till och med ett totalförbud mot spelreklam kan bli aktuellt.
”Om utredaren gör bedömningen att det är vad som krävs har utredaren möjlighet att föreslå det”, sade Shekarabi vid pressträffen, enligt TT.
Flera miljonbolag i Sverige skulle vara de stora förlorarna. Enligt siffror från Sifo köpte de svenska spelbolagen reklam för 7,3 miljarder under 2018. 3,8 miljarder gällde tv-reklam.
Statens påhitt...
TV-bolagen fick en ny marknad när spelregleringen öppnade slussarna. Spelbolagen var mycket öppna och investeringsbenägna.
Det bakvända är att det skedde som en följd av statens vilja att förändra spelandet…
Ett spelförbud skulle förändra villkoren avsevärt för alla bolag och vara i det närmaste förödande.
– Det är främst tv-kanalerna som riskerar att förlora pengar. Tappar tv-kanalerna 3,8 miljarder i reklamintäkter är det ett betydande tapp, säger Lars Näsström, ansvarig för reklammätningar på Sifo.
– Blir det ett generellt spelreklamförbud drabbar det i längden alla medier, säger han.
Kan inte vara utan pengarna
– Då påverkas medier som har spelreklam, även utomhusföretagen tappar på det. Men i och med att hälften av reklamen köps i tv-kanaler och upp emot 25 procent i digitala medier påverkas dessa i störst utsträckning.
Jeanette Gustafsdotter, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna anser att regeringen har handlat lite för snabbt och inte gett branschen och lagstiftningen tillräckligt med tid. Hon har svårt att se att totalförbudet skulle bli verklighet.
– Men vi kan konstatera att det är väldigt olyckligt om det blir så. Det är intäkter som försvinner, kanske främst för tv-bolag och inte i lika hög utsträckning tidningar. Men det är dock en viktig intäkt, alla intäkter för tidningarna är viktiga i dag. Dessutom har vi en kommersiell yttrandefrihet och den bör inte inskränkas, säger hon till TT.
Ett av Sveriges största kommersiella tv-hus, Discovery Networks Sweden, där kanaler som kanal 5, kanal 9 och tjänsten Dplay ingår, befarar att ett totalförbud mot spelreklam skulle få konsekvenser för bolagets framtida investeringar.
– Om möjligheterna för våra intäkter försämras oavsett bransch innebär det att vi behöver se över de investeringarna vi gör i svenska produktioner. Men jag hoppas och tror att vi inte kommer så långt, och att branschen tillsammans kommer att lösa det hela genom självreglering, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery till TT.
Mest lästa just nu
Tala om dominoeffekt. Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.
Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.
Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar