Reklamhästen som växte och växte

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

- Intresset för vår Vinnie har alltid varit jättestort. Vi vill därför visa alla som älskar honom hur hans vardag ser ut, säger Maria Guggenberger, Head of Sustainability and CSR på ATG.

Vinnie the Dreamer är en favorit hos många. När det prestigefyllda Folkets pris delades ut på Roygalan vann Vinnie med hästlängder. Hela 57 procent av rösterna i kategorin Årets reklamfilm gick till ”ingen dröm är för stor.”'

Vinnie slog rekord på Youtube

– Vår vision är att bli Nordens största spelbolag genom att erbjuda den mest engagerande spelupplevelsen och bästa mötesplatsen för spel. En del i det är att bli mer inbjudande för fler, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG

– Om vi kan ha Sveriges mest engagerande reklamkaraktär, har vi kommunikativt tagit ett stort kliv på vägen. Därför är det extra roligt att svenska folket hyllar Vinnie och hans resa.

När den första reklamfilmen släpptes i augusti förra året slog den svenskt rekord på YouTube. Filmen nådde 1 miljon visningar på bara 20 dagar. Tack vare Vinnie blev ATG även det mest framgångsrika företaget i Sverige på YouTube under 2014.

Reklambyrån bakom minihästen Vinnie är ÅkestamHolst och filmerna produceras av FLX med Felix Herngren som regissör.

Dessutom gör Vinnie årligen ett flertal besök på landets travbanor och hästtävlingar och är alltid en stor liten publikmagnet, som förevigats på tusentals selfies och groupies landet runt.

Hästgård vid Sundbyholm

Nu ska tittarna för första gången få följa med hem till Vinnie, vilket är på en hästgård vid Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna. Där får tittarna bland annat träffa Vinnies skötare Anna Engström och Vinnies kompisar Plupp, Lukas och Calle, få veta Vinnies favoritmat, hur han tränar för att hålla sig i form och hur det går till bakom kulisserna vid en filminspelning.

”Mitt liv som Vinnie” har premiär torsdag 18 juni och är en miniserie i tio episoder på vardera 2-4 minuter, med en ny episod varje tisdag och torsdag kl. 16. Filmerna kan ses på Vinnies Facebooksida .

- Jag tycker att det är hög tid för alla Vinnies fans och följare att äntligen få träffa hästen bakom tv-stjärnan och få ta del av hans liv utanför rampljuset, säger Vinnies tränade Anna Engström.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.