En travhäst på Essingeleden!

Filmen är underbar och bjuder på spektakulära scener som fångar travvänner – och alla andra. Inte undra på att ”Vägen till Elitloppet” blev uppmärksammad på högsta nivå. Kolla själv!
Joakim Norgren är mannen bakom den spektakulära videon.

 

Det var vid internationella travsportförbundets världskongress i Sydney, Australien, som Kanal 75 belönades med förstapriset för tv-trailern ”Vägen till Elitloppet”. Svensk Travsports generalsekreterare Johan Lindberg var på plats och fick ta emot priset.

Mycket autentisk

Filmen visar ett animerat travekipage i full fart på väg till Elitloppet på Solvalla, på Essingeleden, via kontor, tunnelbana, restauranger, arbetsplatser och slottsbacken.

Så autentiskt gjord att man lätt kan tro att kusken och hästen passerar genom ett kontorslandskap och andra onaturliga miljöer.

Trailern – som visades i bland annat TV4 inför Elitloppet 2014 - har producerats av mediabolaget Kanal 75:s producent Joakim Norgren, med hjälp av produktionsbolaget Fido för visuella effekter och Kanal 75:s Niklas Widerström som ansvarade för ljudet.

Vill väcka reaktion

- Tanken med filmen var att ta ut travet till folket, att väcka reaktioner och få alla att förstå vilken häftig sport vi har, samt att sprida budskapet att i slutet på maj så är faktiskt alla på väg till Elitloppet. Det är förstås jätteroligt att filmen uppskattas, inte bara i Sverige utan även i världen, säger Joakim Norgren.

Nog lyckades han allt. Han skapade  Road to Elitloppet och står nu bakom världens bästa reklamfilm/trailer för ett sportevenemang,

Han har tidigare berättar i Sportbladet om hur filmen tillkom:

-  Jag fick den här idén för ett antal år sedan, men då kunde jag inte genomföra det på grund av att hästen är gjord i 3D. Nu hade vi gjort en häst i 3D i ett annat sammanhang som jag kunde använda till den här trailern, berättar han.

Inte dyr

- Jag har filmat med en kamera och folk har stått och tittat efter något som inte har funnits och hästen har lagts in i efterhand. Jag har haft hjälp av ett företag som heter Fido, de har lagt in hästen på de här ställena, fortsätter Joakim Norgren.

Tro inte att filmen blev dyrbar att tillverka.

- Det handlar om tusenlappar. Jag har plåtat, regisserat och klippt allt själv. Jag har haft hjälp med ljud och med hästarna. Det behöver inte vara dyrt för att det ska fungera.

Omvärlden har också upptäckt filmen som har spridits i USA, Italien och Frankrike.

- Jag får massor av reaktioner hela tiden. Min sida på Vimeo hade haft 73 besök innan, nu är jag upp i snart 13 000 besökare, säger Joakim Norgren.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.