Fyndigt initiativ av Vasaloppet

De är rätt påhittiga där uppe i Mora. En bild, fyra personer, en lucka – vad i jösse namn handlar det om? Jo, jakten på en ny huvudsponsor i Vasaloppet.

 

Beröm för kreativiteten i en omvända jakt på sponsor!

Alecta backar nämligen ur Vasaloppet efter sju år. En tongivande och aktiv sponsor finner skäl till att säga ”nej, tack” till en fortsättning.

Ta tillfället!

Häpp, säger man inom Vasaloppet, och klurar på hur man nu ska agera. Nog för att det finns åtskilliga företag som har visat intresse. Men ingen självklar och kanske är det stunden som ger möjligheter.

”Det borde vi tala om för omvärlden. Man vet aldrig vad det kan leda till. Vi kanske hittar något företag som vi kanske aldrig tänkte på om vi själva skulle leta aktivt”, sa någon och fick gehör.

Och framför allt – de övriga huvudsponsorerna hade inget erinra mot förslaget. IBM, Stadium, Preem och Volkswagen gav klartecken och sa bara – kör!

Fyndig text

Så vid målportalen i Mora radade Kicki Adelby, projektledare IBM, du, Patrizia Nilsson, sponsorchef Stadium, Marie Bark, marknadschef Preem och Annika Stenlund, marknadschef Volkswagen, upp sig för fotografering.

Bilden var klar, någon skrev en fyndig text med bl a ”Vill du kliva in mellan Kicki och Patrizia? För första gången på sju år söker ett av världens mest populära idrottsevenemang ny huvudsponsor. Vi som varit med ett tag vet att det är en unik möjlighet”

Och så trycktes annonsen in i Dagens Industri.

Håll oss informerade!

Vd Anders Selling måste känna sig riktigt nöjda. 

”Under vår tid har Vasaloppet växt och lockar idag drygt 100 000 deltagare till Dalarna för att åka skidor, springa eller cykla. Inget av detta hade varit möjligt utan ett nära samarbete med oss och andra samarbetspartners. Tillsammans sporrar vi varandra att tänka i nya banor och förbättra upplevelsen för deltagarna”.

Lova oss, Anders, att hålla IA och våra läsare informerade om den annorlunda jakten på sponsorer. Det här ett bevis av allt flera på ett nytt sponsorlandskap. Det vill vi veta mera om.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.