Stjärnorna har jättelöner
Frågorna är inte helt enkla att svara på.
Svaren man får beror på vem man frågar.
Om det nu ens blir något svar.
Svenska toppstjärnan Antonio Lindbäck väljer att passa på ekonomiska frågor.
Pratar inte ekonomi
Naturligtvis är det en dyr sport för förarna, som givetvis måste ha rimlig ersättning för att kunna hålla i gång på toppnivå.
Men vad är rimlig ersättning?
Frågan går till den just nu hetaste föraren i Sverige, 30-årige Antonio Lindbäck.
- Jag pratar inte ekonomi. Jag kör speedway, säger han.
Men du är medveten om att klubbarna har det tungt ekonomiskt?
- Som sagt, jag har ingen aning om klubbarnas ekonomi och lägger ingen energi på det.
"Lön, vi får se"
En som dock är uppriktigt orolig är Peter Karlsson, elitseriens ålderman med sina 46 år.
- Det är självklart så att många klubbar har det kärvt ekonomiskt.
Men ni förare får ut era ersättningar?
- Det får man reda på efter 30 dagar, säger Peter kryptiskt.
Men han medger att det kan hacka ibland med betalningarna, men ser det inte som något stort problem.
Ger upp, när pengar saknas
Kanske är det också så att toppförarna, de som skaffat sig ett namn, prioriteras av klubbarna. De under elitskiktet får ofta vänta längre, vilket inneburit att förare har slutat mitt under säsongen med krav på runt 50 000 kronor. Mycket pengar för en förare som inte kommit så långt i karriären.
Peter Karlsson lägger också in en annan aspekt i sammanhanget.
- Det är ju en inte helt ofarlig sport man håller på med.
Hur länge han tänker hålla på vet han inte.
- Sätter man upp något slags slutdatum är det lika bra att lägga av direkt. Då riskerar nog suget att försvinna, säger han.
Hur förarersättningarna ser ut är dock svårare att få någon riktig klarhet i.
Men det är inga småsummor som stjärnor som dansken Nicki Pedersen, världsmästaren Greg Hancook, engelsmannen Tai Woofinden, ryssen Emil Sayfotdinov och några till inklusive Antonio Lindbäck och Andreas Jonsson drar in.
Signbonus för miljoner
Det är huggsexa om stjärnorna inför varje säsong, och det handlar inte bara om vilken poäng- eller matchersättning som ska betalas utan också¨om så kallad signbonus, för att få namnteckningen på ett kontrakt. För världsstjärnorna handlar det om miljonbelopp. För övriga säkra poängplockare i elitserien om några hundra tusen kronor. Poängersättningen kan ligga på upp emot 5 000 kronor poängen eller också en fast summa, oavsett poäng, runt 50 000 kronor per match.
Det är inte svårt räkna ut att klubbarnas har svårt att få ekonomin att gå ihop.
Samtidigt är det en dyr materialsport för de aktiva.
- En konkurrensduglig speedwaycykel kostar över 100 000 kronor, bara en fräsch motor 70 000 kronor, säger Peter Karlsson, som själv har sex cyklar varav fyra kontinuerligt är i gång, två i Sverige och två i England.
Lägg därtill fullt utrustade bussar, kanske i både Sverige, England och Polen, flera mekaniker, resor och hotellövernattningar.
Men bristen på svenska förare är stor, vilket Peter Karlsson är medveten om.
- Ja, det är ju så att vi inte ens är hundra licensierade förare i Sverige, från lägsta junior till toppföraren. Det är naturligtvis en bedrövlig utveckling. För tio år sen var vi i alla fall 200, när jag började köra på elitnivå kanske 500.
”Det krävs toppförare”
Men Vedtlandas legendar Bosse Wirebrand är inte förvånad.
- Ska vi ha en toppliga krävs det också toppförare.
Han säger sig inte kunna analysera varför det är så få svenska förare, men tycker också att det är upp till förarnas ansvar.
- I de lägre divisionerna ställer ju inte alltid förarna upp trots att de har cyklar. Jag vill dock säga att vi i Vetlanda har väldigt fin ungdomsverksamhet.
Antonio Lindbäck säger sig inte heller ha någon åsikt om återväxten i svensk speedway.
- Det är väl upp till var och en att kämpa på och visa resultat.
Tuff konkurrens
Själv debuterade han 2002 när Tony Richardsson, precis som Antonio från Avesta, stod på topp.
Var Tony en inspirationskälla för dig?
- Ja, det var han väl på sätt och vis.
Tittar man i snittligan för elitserien är det bara utländska förare i topp. Först på åttonde plats finns Antonio Lindbäck med ett poängsnitt på 1,966 poäng per heat och på 13:e Andreas Jonsson med ett snitt på1,930.
Emil Sayfotdinov (Vetlanda) toppar listan med 2,417 poäng före polackerna Piotr Pawlicki (Piraterna) med2,268 och Bartosz Zmarzlik (Vetlanda) 2,160.
Sverige har inte heller några större framgångar i GP-serien, där Andreas Jonsson är bäst på en tionde plats (åtta är direktkvalificerade för nästa års GP). Enda ljuset i det svenska speedwaymörkret är den sensationella segern i lag-VM tidigare i somras.
Håkan Larsson
Antonio Lindbäck är en av Sveriges bästa förare, men i elitseriens statistik är han inte bättre än åtta. Alla förarna framför honom är utlänningar. Foto: Håkan Larsson
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksands IF , på 11:e plats och slutspelsmiss, redovisar ett minusresultat på 18,3 miljoner för säsongen 2024-2025. Föreningens väntas dock klara Svenska Ishockeyförbundets licensnämnds krav på soliditet och likviditet. Kravet är ett eget kapital på fem procent av nettoomsättningen.
Enligt föreningens hemsida uppgår soliditeten till 15 miljoner det innebär att föreningen inte behöver utnyttja det utökade borgenlöftet från kommunen under 2025.
Riksidrottsförbundet har under de senaste året stärkt arbetet för långsiktig planering av platser för idrott. Under Almedalsveckan lyfter RF frågan om ett statligt anläggningsstöd för att stimulera nytänkande i samverkan mellan idrottsföreningar och kommuner.
– För att svensk idrottsrörelse ska kunna göra mer för fler behövs statligt stöd i form av ett anläggningsstöd. Riksidrottsförbundet har rätt kunskap, metoder och lokal närvaro i hela Sverige för att leda arbetet med att skapa mer plats för idrott och rörelse, säger Anna Iwarsson, ordförande Riksidrottsförbundet, högaktuell just nu i Almedalen.
På söndag inleds årets Gotland Runt, för 78:e gången, Nära 200 båtar från tio länder samlas i Sandhamn för världens största årliga havskappsegling. Tävlingen har arrangerats sedan 1937 och lockar både elitbesättningar och entusiastiska amatörseglare i en unik mix av båtklasser och nationaliteter.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Du som gillar bordtennis kommer att jubla. Nu står det klart att SVT ska sända världstouren WTT Series och VM till och med 2028 ( först ut är VM i Doha nästa vecka) Satsningen innebär både livesändningar och massor av höjdpunktsklipp. Samtidigt är Jan-Ove Waldner klar som expertkommentator.
Supertalangen från Kallinge SK (moderklubb), Rödeby AIF och Malmö FF Roony Bardghji vet vad han vill och dit skall han. Efter fem säsonger i FC Köpenhamn – han värvades dit som 14-åring - ansluter han i början av juli till Barcelona, en klubb han drömt om sedan barnsben. Endast den obligatoriska läkarundersökningen återstår.