Volkswagen rullar in i fotbolls-EM 2020
UEFA:s marknadschef Guy-Laurent Epstein instämmer förstås i en positiv ton: "Ett stort europeiskt varumärke med en äkta passion för fotboll"
Kommunikationsplattform för lanseringen av Volkswagens eldrivna I.D.-familj.
Kontraktet innebär att Associations, med start år 2018. Därmed fortsätter Europas största biltillverkare sin långvariga fotbollstradition.
Under ett fyraårigt kontrakt som "Officiell mobilitetspartner till UEFA National Team Football" kommer Volkswagen bland annat att stödja fotbolls-EM 2020 (UEFA EURO 2020™ i inte mindre än 13 länder för att fira tävlingens 60-årsjubileum.
Engagemanget i världens mest populära sport kommer huvudsakligen att fungera som en kommunikationsplattform för lanseringen av ID., Volkswagens nya e-mobilitetsfamilj från år 2020 och framåt.
Under 2016 levererade Volkswagen 1,7 miljoner fordon till kunder i Europa. Volkswagens personbilar finns tillgängliga i alla UEFA:s 55 medlemsländer. Bilmärket driver även 21 produktionsanläggningar på kontinenten med cirka 150 000 anställda i sju länder.
Volkswagen har sedan tidigare ett stort engagemang i europeisk fotboll, bland annat i Sverige där man sedan 2016 är officiell bilpartner till Svensk Elitfotboll med ligorna Allsvenskan och Superettan. Många av Volkswagens svenska återförsäljare har också inlett samarbeten med sin lokala elitfotbollsförening.
Det utökade engagemanget inom fotboll är utformat för att stödja Volkswagens strategi för framtiden.
− Fotboll och Volkswagen är den perfekta matchen. Fotboll spelas i nästan alla länder och är inkluderande − precis som våra bilar. Sporten ger oss därför det perfekta tillfället att presentera vår nya inriktning. I fotbollstermer kommer vi att spela ett attackerande spel de närmaste åren, då vi rullar ut den största offensiven i vårt företags historia när det gäller modeller och e-mobilitet, säger Herbert Diess.
Volkswagens engagemang sträcker sig till andra toppfotbollstävlingar utöver UEFA EURO 2020™. Partnerskapet omfattar även UEFA Women's EURO, UEFA Under 21 Championships, Futsal EURO och slutspelet i den nyskapade UEFA Nations League som debuterar 2019. Volkswagen har också vissa rättigheter för kvalspelet till UEFA EURO 2020™. Som partner till UEFA kommer Volkswagen att ha ett omfattande paket av rättigheter, inklusive reklam och reklamrättigheter, digitala rättigheter, biljetter och hospitality.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.