Svenskar tar över jätteprojektet
Två av svensk idrotts största sponsorer tar ett steg tillbaka. Volvo Groups och VolvoCars har ägt tävlingen tillsammans de senaste 20 åren, men avslutar nu engagemanget i Volvo Ocean Race. Hur många hundra miljoner sponsringen har handlat om , har aldrig bekräftats, men det rör sig om enorma summor.
Samtidigt som pågående Volvo Ocean Race 2017-18 nalkas avslutning och målgång i Haag, vilket beräknas ske om några veckor kommer nyheten om nya ägare.
Organisationen bekräftar nu att nästa upplaga som startar 2021 får en ny ledning.
Svenskar i spetsen
Atlant Ocean Racing Spain med Richard Brisius, Johan Salén och Jan Litborn i spetsen axlar ansvaret för jättetävlingen. Det är en erfaren trio. Salén och Litborn har funnit med i bakgrunden i sju år. Brisius och Salén är själva före detta seglare som har agerat allt mer på landbacken. De har också vana vid att vara projektledare för olika satsningar i Volvo Ocean Race. Bl a för lag som EF Language (1997-98) och Ericsson 4 (2008-09). I den senaste upplagan av tävlingen stod de bakom Team SCA som seglade med en kvinnlig besättning.
I november 2017 utsågs Brisius och Salén till President respektive co-President för den pågående upplagan av Volvo Ocean Race. Nu tar de alltså klivet och blir ägare.
– Historien om kappseglingen runt jorden är inspirerande och framtiden är lovande, säger Brisius. Tävlingen handlar om människor och jag ser ödmjukt fram emot att jobba med några av världens främsta professionella idrottsutövare såväl som ledande partners och värdstäder till tävlingen.
Hemlig köpesumma
Ingen av de inblandade vill uppge hur mycke pengar somhar utväxlats i affären.
– Vi har långsiktiga mål och är fast beslutna om att tävlingen kommer gå från styrka till styrka som ett hållbart ledande internationellt evenemang.
Organisationen överväger att ha två båtklasser i tävlingen 2021, möjligtvis med den existerande entypsklassen Volvo Ocean 65 och en annan klass, som ännu inte bestämts, i samma tävling.
– Att öppna upp för en annan redan existerande klass skulle ge oss tillgång till båtar som passar för jorden-runt-kappsegling, som är högteknologiska och som redan finns.
Därför lämnar Volvoföretagen
Nästa tävling startar 2021, men en betydelsefull seglingsaktivitet planeras för att ge intressenter en längre tid av aktivering inför starten av nästa race.
Volvo Cars kommer att fortsätta som sponsorer till racet 2021, och det pågår redan en diskussion med nuvarande hamnstäder och sponsorer om tävlingen 2021 och seglingsaktiviteter innan dess.
Som kommentar till varför de nuvarande ägarna säljer tävlingen säger de så här:
– Volvo Ocean Race har varit ett utmärkt sätt för oss att stärka kundrelationer och varumärket samtidigt som vi skapat engagemang och kunnat presentera företaget och våra produkter för en global publik, säger Kina Wileke, Executive Vice President för Volvo Group Communication.
– Efter 20 år tycker vi att det är dags att överlåta ansvaret för den här prestigefyllda tävlingen till en ny och kompetent ägare som har fokus, erfarenhet och kunskap för att utveckla tävlingen ännu mer, säger Björn Annwall, Senior Vice President på Volvo Cars.
Volvo-grupperna delar på sig, men Volvo Cars vill ändå som sponsor på någon nivå.
Mest lästa just nu
Elitfotboll dam, EFD, och deras 28 medlemsklubbar, avvisade på onsdagen ett avtal med organisationen Women Football Group, WFG, värt cirka 200 miljoner kronor till och med säsongen 2049.
Inför omröstningen hade Svensk Fotbollssupporterunionen (SFSU), en organisation för landets supporterorganisationer, uttalat stark kritik mot WFG:s intåg i svensk damfotboll. Enligt SFSU fanns stora frågetecken på hur samarbetet skulle gå till.
SHL-ettan Brynäs nobbades helt av Tre Kronors förbundskapten Sam Hallam då han presenterade sin trupp till Beijer Hockeys Games, 6-9 februari, då Avicci Arena återinvigs efter en totalrenovering i miljard-klassen.
Ingen Brynäs-spelare föll Sam Hallam i smaken, det är förstås anmärkningsvärt. Som nykomling har Brynäs krossat allt motstånd, slagit knock på förhandstipsen i höstas och framstår nu som en seriös guldkandidat
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.
Närmast kan vi se fram emot hockeyns Nations Cup i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar