Svenskar tar över jätteprojektet

Två av svensk idrotts största sponsorer tar ett steg tillbaka. Volvo Groups och VolvoCars har ägt tävlingen tillsammans de senaste 20 åren, men avslutar nu engagemanget i Volvo Ocean Race. Hur många hundra miljoner sponsringen har handlat om , har aldrig bekräftats, men det rör sig om enorma summor.  

De tar över mångmiljonprojektet, Richard Brisius and Johan Salén.

 Samtidigt som pågående Volvo Ocean Race 2017-18 nalkas  avslutning och målgång i Haag, vilket beräknas ske om  några veckor kommer nyheten om nya ägare. 

Organisationen bekräftar nu att nästa upplaga som startar 2021 får en ny ledning.   

Svenskar i spetsen

Atlant Ocean Racing Spain med Richard Brisius, Johan Salén och Jan Litborn i spetsen axlar ansvaret för jättetävlingen. Det är en erfaren trio. Salén och Litborn har funnit med i bakgrunden i sju år. Brisius och Salén är själva före detta seglare som har agerat allt mer på landbacken. De har också vana vid att vara projektledare för olika satsningar i Volvo Ocean Race. Bl a för lag som EF Language (1997-98) och Ericsson 4 (2008-09). I den senaste upplagan av tävlingen stod de bakom Team SCA som seglade med en kvinnlig besättning. 

I november 2017 utsågs Brisius och Salén till President respektive co-President för den pågående upplagan av Volvo Ocean Race. Nu tar de alltså klivet och blir ägare.

– Historien om kappseglingen runt jorden är inspirerande och framtiden är lovande, säger Brisius. Tävlingen handlar om människor och jag ser ödmjukt fram emot att jobba med några av världens främsta professionella idrottsutövare såväl som ledande partners och värdstäder till tävlingen. 

Hemlig köpesumma

Ingen av de inblandade vill uppge hur mycke pengar somhar utväxlats i affären.

– Vi har långsiktiga mål och är fast beslutna om att tävlingen kommer gå från styrka till styrka som ett hållbart ledande internationellt evenemang.  

Organisationen överväger att ha två båtklasser i tävlingen 2021, möjligtvis med den existerande entypsklassen Volvo Ocean 65 och en annan klass, som ännu inte bestämts, i samma tävling. 

– Att öppna upp för en annan redan existerande klass skulle ge oss tillgång till båtar som passar för jorden-runt-kappsegling, som är högteknologiska och som redan finns.  

Därför lämnar Volvoföretagen

Nästa tävling startar 2021, men en betydelsefull seglingsaktivitet planeras  för att ge intressenter en längre tid av aktivering inför starten av nästa race.

Volvo Cars kommer att fortsätta som sponsorer till racet 2021, och det pågår redan en diskussion med nuvarande hamnstäder och sponsorer om tävlingen 2021 och seglingsaktiviteter  innan dess.

Som kommentar till varför de nuvarande ägarna säljer tävlingen säger de så här:

– Volvo Ocean Race har varit ett utmärkt sätt för oss att stärka kundrelationer och varumärket samtidigt som vi skapat engagemang och kunnat presentera företaget och våra produkter för en global publik, säger Kina Wileke, Executive Vice President för Volvo Group Communication.

– Efter 20 år tycker vi att det är dags att överlåta ansvaret för den här prestigefyllda tävlingen till en ny och kompetent ägare som har fokus, erfarenhet och kunskap för att utveckla tävlingen ännu mer, säger Björn Annwall, Senior Vice President på Volvo Cars.

Volvo-grupperna delar på sig, men Volvo Cars vill ändå som sponsor på någon nivå.

Fakta

Volvo Ocean Race är världens främsta havskappsegling Sammanlagt har över 2000 seglare deltagit i de tolv upplagor som avgjorts sedan tävlingen startade  

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Svensk ishockeys reformivrare möts av ringa förståelse inför lördagens årsmöte med förbundet.

  Stockholm, landets största distrikt, har tillsammans med Uppland och Gotlands-distriktet samt elitklubbarna Djurgården, AIK, Almtuna och SDE Hockey (damer), lämnat in fyra motioner med krav om nytänkande inom svensk ishockey.

Av handlingar till årsmötet framgår att förbundets styrelse yrkar på avslag av samtliga motioner.  Styrelsen sade bland annat nej till att två lag ska flyttas upp och ned mellan  SHL/HA och HA/HE och en gemensam ligaorganisation för SHL och HA.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.