AIK Fotbolls tröjsuccé – sålde slut på sekunder
Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.
När AIK klev ut till årets första träningsmatch i en helsvart tröja med 1891 över bröstet lät reaktionerna inte vänta på sig. I media och kommentarsfält östes beröm över den stilrena hyllningen till klubbens rötter. Och när tröjan släpptes till försäljning på aikshop.se hängde tusentals supportrar från hela världen redan på låset och sidan gick ner då trycket vid lanseringen var oerhört högt.
Slutsåld direkt
Bara sekunder efter att sidan kom upp igen var tröjan slutsåld.
– Det var ett fantastiskt tryck. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef på AIK Fotboll.
Tröjan är helt svart. Klubbmärket, Nike-loggan och texten "AIK" på bröstet går rakt igenom i svart. På håll ser tröjan till synes helt kolsvart ut. Det är en replika av tröjan från 1901
Stefan Jonasson berättar:
– 1901 var ett speciellt år för Allmänna Idrottsklubben. Klubben firade då tio år efter att den 15 februari 1891 ha bildats på Biblioteksgatan 8 i Stockholm. Under 2018 års försäsongsmatcher och spelet i Svenska cupen kommer AIK Fotboll att spela i ett svart matchställ som en hyllning till det mörka stället som bars under klubbens tioårsfirande.
– 1901 var även det första året som fotbollssektionen klev in i en ny säsong som regerande svenska mästare efter att ha finalbesegrat Örgryte IS med 1–0, efter mål av centern Gunnar Franzén. Och inte nog med det, 1901 var även det första året som Stockholmsfotbollen fick en permanent spelplats i form av Idrottsparken som låg på samma plats där Stadion senare skulle byggas inför de Olympiska spelen 1912.
Sponsorerna i samarbete
Den helsvarta designen gjordes möjlig av att klubbens huvudsponsorer Notar, Stadium, Svea Ekonomi och Volkswagen Stockholm upplåtit sina exponeringsytor på tröjan. Försäljningen innebär 140 800 kr till AIK Fotbolls mentorprogram som är en del av klubbens arbete med AIK i samhället.
– Vi vill tacka våra huvudsponsorer som gör det möjligt för oss att starta säsongen i helsvart. Ett särskilt tack till Nike som både tagit fram tröjan och avstått från betalning, så att så mycket pengar som möjligt kan gå till en verksamhet som vi tror starkt på, säger Stefan Jonasson.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.
Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.