Optimism i Redhawks efter glädjebeskeden

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

Redhawks gör en budget på 6400 åskådare i snitt per match i Malmö Arena nästa säsong, och det är de lägsta siffrorna som klubben någonsin har budgeterat med.
Annons

Från ett minus på 13,6 miljoner kronor i fjol till ett plus på 4 miljon i år. Malmö Redhawks har gjort den verkliga bedriften i  SHL:s penningliga.

– Vi har förbättrat vårt resultat med 18 miljoner kronor, betonar klubbens ordförande Mats Larsson och berättar glatt om resultatet för klubben där

Succé med ISP

det ofta har handlat om miljoner men med ett minustecken. Nu kan han presentera plussiffror som innebär att klubben får större resurser.

Mats Larsson framhåller beslutet att engagera sponsor- och säljbolaget ISP från Göteborg är ett av de främsta skälen till att vinden har vänt. Samtidigt har publikintäkterna ökat och när också en mycket större kostnadsmedvetenhet har genomsyrat klubben så har plustecknen vuxit

– Framför allt har vi sparat pengar, genom kostnadsminskningar, och vi har fått högre intäkter i lösbiljetter och sponsorer. Dessutom ett något högre bidrag centralt från SHL, säger Mats Larsson till Kvällsposten.

En betydande förklaring är att Nils Wiberg, och hans Prioritet har blivit ny partner till Redhawks.De har ingått ett treårigt samarbetsavtal enligt ett helt unikt upplägg. 

-Vi går även in och garanterar klubbens likviditet under avtalsperioden och erbjuder en factoringlösning med väldigt förmånliga villkor. Det stärker och stabiliserar klubbens ekonomi och gör det möjligt att långsiktigt utveckla den sportsliga verksamheten, säger Nils Wiberg, vd på Prioritet Finans.

– Men vi är försiktiga. Vi kommer säkerställa att vi går med vinst efter grundserien och att ett eventuellt slutspel bara innebär intäkter för oss, säger Malmö Redhawks ordförande.

Försiktig budget och avvaktande beteende

Men säsongens resultat innebär också högre krav på både säljare och försäljning av biljetter.

– Vi flyttar upp budgetmålet på sponsringen, så det ligger på samma nivå som utfallet i år. Vi lägger inte in någon budget på att vi ska öka. 

-Vad gäller publikintäkter så hade vi i år ett utfall på tio miljoner kronor i intäkter, när budgeten låg på åtta miljoner. Där lägger vi oss nu mitt emellan och och har satt budgeten till nio miljoner kronor i intäkt. För att få en mer lättöverskådlig bild, så handlar det då om runt 6400 åskådare i snitt per match, vilket är vår lägsta notering någonsin i SHL

Samtidigt rapporteras att avtalet med Malmö Arena är klart. Och det är mer förmånligt än det gamla, som skrevs 2014. Der ny är mer förmånligt för Redhawks och är skrivet på tre plus två år.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mesta mästarna, Djurgården,  med 16-SM-guld, redovisar ett ekonomiskt minus på 4,5 miljoner kronor under pandemisäsongen 2020-2021.

 Samtidigt har föreningen erhållit bidrag på cirka 20 miljoner kronor. Ordföranden Kaarel Lahiste beräknar därför det operativa resultatet till minus 25 miljoner kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

I kväll lyser Scandinavium upp i regnbågens alla färger. Got Event visar sitt stöd till alla hbtqi-personer över hela världen. Cirka klockan 21:30 tänds regnbågens alla färger och kommer att lysa hela natten som en kraftfull symbol för tolerans och frihet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort  två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.

Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.