Slipen för 60 miljoner från Njurunda till NHL

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Prosharps vd Magnus Erikssonvisar hr företaget skridskoslip gör underverk med skridskor.

 

Han såg blivande NHL-stjärnor som Henrik Zetterberg och Fredrik Modin växa upp i närmiljön och i hans garage, med början 1984, utformades den skridskoslip som i dag, 36 år senare omsätter 60 miljoner kronor, har kontor i Toronto, Calgary och Boston och i augusti inviger en alldeles egen miniishall på 11x26 meter hemma i Sundsvall.

Den perfekta slipen

-För att ta nästa steg i utvecklingen och skapa förutsättningar för ännu bättre acceleration, stabilitet och rörlighet, framhåller Magnus Eriksson, son till Rune, och en gång TV-puckare för Medelpad.

Arbetsstyrkan uppgår i dag till 13 personer, samt säljare i Kanada/USA. Det nya avtalet med Bauer-gruppen, grundat redan 1927 i Kitchener Ontario, Kanada, och först med att producera skridskor knutna till skon, ger nya ringar på vattnet på anläggningen i Sundsvall. Den egna ishallen ger företaget ökade muskler.

-Vi står beredda att öka personalstyrkan om behovet ökar, vilket vi förstås hoppas. Att Elias Pettersson är vår frontspelare betyder mycket. Han är en  av hockeyvärldens mest spännande spelare i dag, och han är dessutom från Ånge, nästgårds till Njurunda. Bara en sån sak, säger Magnus Eriksson

Det nya, och unika med Prosharp, är skridskoskenans profilering eller skenans form från sidan, skenprofil. I samarbete med ledande skridskocoacher har nya steg tagits.

Ett unikt nytänkande och exceptionell slip

Tidigare var all slipning koncentrerad till åkytan.  Med Prosharp har hockeyvärlden fått radieslipning, nya maskiner gör det möjligt att kombinera flera radier på en skena och då föddes benämningen skenprofil. Den första profilen med fyra radier kom 2013 och kallades Quad.

Den populäraste Quad-profilen är Quad Zero, och den är just den som Bauers marknadsavdelning siktat in sig på. En viktig  kundkrets för Prosharp är lagens materialförvaltare som efter samråd med spelare, som Elias Pettersson, utformar den mest effektiva åkytan.

Magnus Erikssons maskiner, eller boxar väger mellan 8 kg och 50 kg. och har en prislapp mellan 15 000 och 75 000 kronor. Under 2019 uppgick produktionen till cirka 1000 ”boxar”. Ett 20-tal fabrikat konkurrerar, Sverige är en relativt liten marknad med drygt 60 000 licensierade spelare. 

Den stora potentialen finns i Kanada/USA.

-Ja så, är det, är men våra produkter finns i dag i ett 80-tal länder. Från min fars källare har vi kommit en bit, konstaterar Magnus Eriksson.

Reklampelare Elias Pettersson befinner sig just nu i Vancouver och förbereder sig för omstarten av den i våras avbrutna NHL-säsongen. Om planerna går i lås ska ett förkortat slutspel om den hett åtråvärda Stanley Cup pokalen inledas 1 augusti.

Nya Quad Zero ska ge Elias ännu ett giftigt vapen i jakten på den jättelika trofén.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.