Svenska Rallyt vänder de röda siffrorna

Vinden har vänt för Svenska Rallyt. Över 20 000 åskådare såg de spektakulära proven inne i Karlstad, många fler följde bilarna i Värmlandsskogarna, trafiken på sociala medier var rekordhög och som en följd är en ny huvudsponsor högaktuell.
En suverän fransman. Sebastien Ogier vann tio av 22 sträckor i Rally Sweden och konkurrenterna kunde inte annat än buga. Många tror att han blir rallyvärldens nye kung. Foto: Micke Fransson, Scanpix


Fransmannen Sebastien Ogier fick sitt definitiva genombrott. 2007 tog han hem den franska Peugeot 206-cupen och fick en finansierad säsong av det franska bilsportförbundet i 2008 års junior-VM.

Han vann i Mexiko, Jordanien och Tyskland, fortsatte att köra Peugeot till och med 2009, men köptes över till Citroën. Nu var Ogier bäst på tio av 22 sträckor i Värmland och var omöjlig att rå på för konkurrenterna.

Brottats med röda siffror

Trots över 200 000 åskådare, deltagare från en mängd nationer, ett massivt internationellt medieuppbåd och TV-sändningar till en rad länder har arrangörerna brottats med stora utgifter.

Så sent som 2011 fanns ett underskott om 500 000 kronor, men då klev Volkswagen in i rollen som Official Car och vd:n Glenn Olsson betraktade uppgörelsen som den kanske viktigaste någonsin.

Enligt Olsson säkrades då rallyts fortsatta existens. Avtalet med Volkswagen gäller över tre år, dvs till och med 2014.

Avtalet med Volkswagen blev räddningen

Volkswagen inte bara förser Svenska Rallyt AB med drygt 40 arrangörsbilar utan står också för olika event under tävlingsdagarna. En insats som har inneburit att även andra evenemang utöver själva rallyt har skjutit fart och därmed får åskådarna flera upplevelser.

Rally Sweden 2013 blev något av en vändpunkt. Åskådarna och intresset framkom i såväl rallyskogen, på sociala medier som i TV.

- Det är ett resultat av intensiv marknadsföring och en ambition att göra vår produkt bättre, säger Glenn Olsson.

Nu lockas företagen

Under 2012 har organisationen ägnat mycket tid till att utveckla evenemanget i alla avseenden. Rally Sweden är ett av vinterns stora event i idrotts-Sverige och har börjar växa in i den rollen. Därför börjar också företag att attraheras.

Det är ett skäl till att en ny huvudsponsor är aktuell och vd:n Glenn Olsson har stort hopp om att kunna presentera nyheter framöver.

- Målsättningen är att allt ska vara klart innan sista mars

Det inkluderar en försäkran om att fortsätta som VM-arrangör. Samtal pågår om ett nytt tre-årsavtal med FIA och promotorn Red Bull Media House.

TV-siffrorna bevisar

Allt det positiva är en naturligt följd av årets framgångar.

Arrangörerna fick en flygande start med rekordstor publik på Superspecialen i Karlstad. Över 12 000 åskådare följde man-mot-man-duellerna i snöfallet på Superspecialen – och Daniel Bodins makalösa show med sin snöskoter.

SVT var då som i övrigt på plats och intygar ett mycket stort intresse. 

- Direktsändningarna på svt.se/sport och SVT Play har varit väldigt populära sett till antalet besökare. Sändningarna kommer säkert tillhöra några av våra mest besökta webbexklusiva evenemang under 2013, säger Åsa Edlund-Jönsson, onlinechef på SVT Sport.

Thomas Tynander, redaktör för SVT:s sändningar, tillägger:

- Besökssiffrorna kan till och med jämföras med några av de framgångsrika sändningarna från OS i London.

Satsning på sociala medier

Rally Sweden gjorde en satsning på sociala medier och siffrorna från Facebook, Twitter och Instagram är mycket höga.

- Vi har mer än dubblat antalet personer som följer oss på Facebook och Twitter. Dessutom har vi tusen människor som följer oss på Instagram, säger Oskar Kalitzki och Anders Fjeld på Svenska Rallyts redaktion för webb och sociala medier.

Via en ny webbapp har Rally Sweden dessutom hjälpt publiken ute i skogen med snabba nyheter i ett Twitterliknande flöde.

Ytterligare nyheter

Rallypubliken är också nostalgisk och nya Rally Sweden Historic var omtyckt. 

- Vår publik vill ha mer av den här varan, säger Glenn Olsson.

- Vi har haft 80 bilar igång i tävlingen, bjudit på ett perfekt underlag och en sagolik inramning med mycket snö. Årets succé har gett hela organisationen energi och nu tar vi sats mot 2014 då vi ska fortsätta vårt långsiktiga arbete och lyfta evenemanget ytterligare en nivå.

En nyhet är högaktuell, att köra en sträcka på sjöis.

- Rallyt har körts på is tidigare och jag är väldigt attraherad av att göra det som inte går att göra på andra platser i världen, säger Olsson.

Tero (inte verifierad)

tis, 2013-02-12 12:03

1. P4/Värmland, SVTplay & TV.

Hej, Mkt mkt uppskattad media bevakning av rallyt. Lysande!! Framför allt P4/värmland via webben! Närmare verkligheten kunde man inte kunnat komma utan att vara på plats. Lysande bevakning och div reportage med koppling till svenska rallyt. SvtPlay´s live-sändning var också mkt mkt bra. Det som var lite mindre bra är själva TV-sändningarna. Att det sänds så sent på dagen, är väl inte optimalt men ok.. Men enbart 15min är väl lite snålt (men bättre än inget) :) Mer tack! ;) Sen gärna mer bevakning/bilder via webben från själva sträckorna när själva "webkameran" bara rullar på.. Det händer inte mkt på själva service platsen som visades på webb-sändningen. Plus att när man är superspänd på att se dom där sammandrags-sändningarna som skulle finnas på svtplay efter 22:00, inte dök upp direkt efter 22:00. Då var man lite besviken.. Man ville ju så gärna se det, när man inte har möjligheten denna gång att åka till Värmland ;) mvh: Tero

Magnus Jopevi är den verkliga entreprenören inom Innebandy i Sverige.  Han skapade med stor passion varumärket Innebandy24 och satsade på E-handel från lokaler i Bromma.

I höstas tog Innebandy24 ett stort steg framåt när han öppnade sin första fysiska butik. I samband med detta samlade man logistik och lager för e-handeln på samma plats där butiken är belägen  i Bromma.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Högtflygande planer har vi hört talas, men aldrig en fotbollsplan 350 meter upp i det blå.  I en stad som ännu inte finns kommer 2034 års VM-arrangörer, Saudiarabien, att bygga en arena på våning fyra och fem och där stadens byggnader bildar läktartak, med en kapacitet om 45 000 åskådare.

På onsdagen, den 11 december,  tilldelas saudierna värdskapet av FIFA:s 211 medlemsländer. Det svenska förbundet, SvFF, har lagt sin röst för kronprins Mohammed Bin Salman rike. Nyligen har Amnesty rapporterat att antalet utförda dödstraff i år är 198, den högsta siffran sedan 1990.

I samband med damlandslagets kvalseger till EM mot Serbien, uttalades av spelarna, stor besvikelse mot SvFF:s röst för Saudiarabien.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.