Nio månader på en kall båt..

Föreställ dig själv, nio månader ombord på en segelbåt, utsatt för krafter ingen kan styra med blåst, vågor och kyla. Åter, nio månader och 40 000 sjömil. Och det här skulle många utstå gratis...
En något påfrestande arbetsplats. För det handlar ju ändå om en anställd besättning på varje Volvo Ocean race-båt. Foto: Scanpix

 

Den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race startar 4 oktober 2014 i Alicante. Nästan ett år senare går de i mål i Göteborg. Så seglarna kommer verkligen att testas...

Han njuter av alla kraftprov

Läs bara vad Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, säger om kraftprovet, ja, det låter som om han nästan njuter när han tycker:

- Vi är säkra på att rutten vi har nu kommer att attrahera alla seriösa havskappseglare och den är full av supersnabba och utmanande delar. Södra Ocean-etappen från Recife till Abu Dhabi är den mest mångsidiga sträckan någonsin och bidrar till vad som kan bli den tuffaste tävlingen i vår 40-åriga historia.

Starten för Volvo Ocean Race 2014-15 går den 4 oktober 2014 då det första In-Port Racet seglas i Alicante. Nio månader senare avslutas tävlingen med ett sista In-Port Race i Volvos hemstad Göteborg den 27 juni 2015.

Tackla södra Oceanen

Tävlingens totala sträcka kommer att vara 39 895 Nm(73 886). Den kommer nu innehålla ytterligare en sträcka där seglarna ska tackla Södra Oceanen när de, i den nya båten VO65, ska segla från Recife i Brasilien till Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten.

Lorient blir det näst sista hamnstoppet längs rutten och kommer precis som i den senaste upplagan 2011-12 efter Lissabon och före den stora finalen som nu blir i Göteborg.

Rutten tar lagen, i de helt nya båtarna VO65, från tävlingens hemstad i Alicante i Spanien över 3421 sjömil(M) till Recife på Brasiliens nordöstra spets.

Längsta etappen

Därifrån ger sig lagen ut på tävlingens längsta etapp och gör en första dipp nere i Södra Oceanen på vägen till Abu Dhabi(9707 M). Därifrån går tävlingen vidare till Sanya i Kina (4670 M).

Volvo Ocean Race återvänder till Sanya och den kinesiska semesterorten blir på nytt ett hamnstopp i tävlingen.

 

Precis som i den senaste upplagan seglar båtarna sedan från Sanya till Auckland, Nya Zeeland (5264 M). Från ”City of Sails” bär det av till Itajaí i Brasilien (6776 M) och sedan norrut till Newport, Rhode Island i USA (5010 M). Lagen korsar sedan Atlanten till Lissabon (2,800 M) och stannar därefter i Lorient (647 M) innan det blir dags för den avslutande spurten runt de engelska öarna till slutmålet i Göteborg (1600 M).

- Med helt nya hamnar som Recife till bekanta stopp som Abu Dhabi, Sanya, Itajaí, Lissabon och Lorient, och klassiska seglingsstäder som Auckland och Newport, blir den här rutten en perfekt blandning av nytt och gammalt. Till det ska man lägga starten i Alicante och en midsommarmålgång i Göteborg, och det ända jag ångrar är att jag inte kommer segla rutten själv, avlutar Knut Fostad.

Sverige stark tradition

Sverige har ett starkt facit i Volvo Ocean Race med Göteborg, Marstrand och Stockholm som tidigare hamnvärdar. Dessutom har två båtar som tävlat för Sverige vunnit tävlingen, EF Language 1998 och Ericsson 4 2009.
Magnus Olsson, en legend i tävlingen, är en av flera seglare som deltagit i sex upplagor av tävlingen runt jorden.

Dambesättningen Team SCA, med det svenskbaserade internnationella hygien- och skogsbolaget SCA i ryggen, var det första laget som gav sig in i den kommande upplagan av tävlingen. Där kommer lagen segla mot varandra i en ny entypsklass som kallas Volvo Ocean 65. Ytterligare två lag presenterades i februari, det ena är från Brasilien och det andra från Abu Dhabi.

Vid hamnstoppen blir det fest när många tusen personer tar emot besättningarna.

Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den tolfte upplagan av den 40 år gamla tävlingen som startade i september 1973 som Whitbread Round the World Race.

Nya enskrovsbåtar

De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas med ombord för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som vi jobbat med sedan 2008-09.

Den senaste upplagan av Volvo Ocean Race startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012.

Det senaste racet tog lagen genom 39,000 sjömil (72,000 kilometer) med hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Miami (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike).



 

Fakta

Volvo Ocean Race 2014-15

Alicante:
In-Port Race: 4 oktober 2014
Etappstart: 11 oktober 2014
Sträcka till Recife: 3 421 M

Recife:
In-Port Race: 8 november 2014
Etappstart: 9 november 2014
Sträcka till Abu Dhabi: 9 707 M

Abu Dhabi:
In-Port Race: 2 januari 2015
Etappstart: 3 januari 2015
Sträcka till Sanya: 4 670 M

Sanya:
In-Port Race: 7 februari 2015
Etappstart: 8 februari 2015
Sträcka till Auckland: 5 264 M

Auckland:
In-Port Race: 14 mars 2015
Etappstart: 15 mars 2015
Sträcka till Itajaí: 6 776 M

Itajaí:
In-Port Race: 18 april 2015
Etappstart: 19 april 2015
Sträcka till Newport: 5 010 M

Newport:
In-Port Race: 16 maj 2015
Etappstart: 17 maj 2015
Sträcka till Lissabon: 2 800 M

Lissabon:
In-Port Race: 6 juni 2015
Etappstart: June 7, 2015
Sträcka till Lorient: 647 M

Lorient:
In-Port Race: ännu inte bestämt
Leg Start: ännu inte bestämt
Sträcka till Göteborg: 1 600 M

Göteborg:
In-Port Race: 27 juni 2015
Tävlingens totala sträcka: 39 895 M

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.

Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.