Den här gången tar de flyget...

I dag kan de inte annat än skratta åt minnet från Camp Sweden, en camping för 6 000 fotbollsfans vid fotboll-EM. Grabbarna som älskar att anordna resor höll på att slita ihjäl sig. Så när Sverige ska VM-kvala mot Irland i Dublin väljer de eget flygplan tor.
Johan Dahlstrand är försäljningschef vid Nickes.com kan berätta om den nästa tragikomiska Sweden Camp och nya satsningar i bolaget.


Över 6000 svenska fans kom till campingen som byggts på ön Truhaniv i floden Dnjepr i Kiev i Ukraina.

Byggde en campingplats

Området hittade Niklas Hellberg vid sin research något år innan och var då en förfallen bad- och campingplats.

Här byggde Niklas, Hans Gustafsson, Johan Dahlstrand en tillfällig, men fullt duglig ny campingplats. Med kiosker, scen, restaurang, sjukstuga, apotek, ja, det var ett minisamhälle.

- På en ö där egentligen allt saknades. Vi tvingades gräva för rör till avlopp och vatten, vi installerade duschar och toaletter, vi byggde staket runt området, ja, säg vad vi inte gjorde berättar Hans och Johan.

Det var nio månader av förarbete och 15 dagar med jobb dygnet runt.

- Vi var sex personer som jobbade intensivt, väldigt intensivt. Man gick upp vid sex på morgon och kom i säng i bästa fall vid tvåtiden natten därpå. 

Mer jobb än vad vi insåg

Som om inte det var nog kom det två massiva regn och formligen dränkte hela området. Allt flöt men vädret växlade till strålande sol så att allt torkade

- Det var mer jobb än vad vi hade kunnat föreställa oss, men en okay affär...

Det började som en förfrågan från supporterorganisation Camp Sweden. Niklas Hellberg är vd i resebolaget Nickes.com och han antog uppdraget.

Nog för att de var vana vid hårt jobb, improvisationer vid alla bolagets resor och ett ständigt fix och trix, men det här uppdraget vid EM blev något i hästväg för smålänningarna...

- Vi levererade och stod för all logistik. All...

Tveksamt om de skulle göra om det

Från att skapa platsen, att göra i ordning, till att avsluta snyggt

Nog innebar uppdraget en fjäder i hatten, men frågan är om de vill göra om det någon gång. Där svarar de lite undvikande.

Att bjuda in, ta hand om fotbollssupporters och ordna med överraskningar för resenärerna har de gjort så bra att de är uppe i en volym om 4000 resor årligen. Och kurvan fortsätter att peka uppåt.

30-åring och familjefar

De flesta resor ska utgå från Jönköping, det är ett uttalat mål att vara lokalpatrioter och gynna hemstan.

- Vår typiske resenär är från 30 år och uppåt, en stadgad familjefar uppvuxen med Tipsextra och gillar fotboll. Han vill att allt är ordnat, som resa, boende och matchbiljetter.

Företaget har utvecklat en tradition att hyra en pub i närheten av arenan och där ordna med samling och underhållning för sitt resegäng innan det är dags för själva matchen.

Flyger hockeyklubbar

Nickes.com startades av Niklas Hellberg och verksamheten har vuxit så framgångsrikt att de i dag har etablerade kontakter hos de stora klubbarna ute i Europa.

- Därför har vi också fått avtal med många av dem och har tillgång till biljetter. Vi har legitimitet, helt enkelt.

Nu gör grabbarna en extra satsning tillsammans med Sports Aviation, det Linköpingsbaserade flygbolaget som jobbar mycket med elithockeyklubbar.

Den 6:e september spelar Sverige mot Irland på Aviva Stadium i Dublin. En mycket viktig för att inte säga avgörande match i VM-kvalet.

Vill testa flygresor

- Vi vill testa ordentligt om vi kan gå i land med egna flygresor. Att folk tar sig till vår lokala flygplats här i Jönköping och flyga ut i Europa.

Vid fotbollslandskamper finns ett stort och genuint intresse. Landslaget, Manchester United och matcher i London är det som säljer allra bäst.

Intresset inför Irlandsflighten är stort och antalet bokningar har passerat minimigränsen med råge och nu kan resan genomföras.

Fast den här gången slipper man bygga en camping. Det blir boende på hotell.

Thomas Ejderhov

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.