Här kan kommuner tjäna pengar

Allt flera kommuner inser hur idrottsarrangemang kan ge miljonintäkter. Kampen hårdnar och varje kommunalråd som inte redan förstår värdet börjar nu tänka om.
Turneringar i olika idrott, löpartävlingar, flerdagarsarrangeang - alla har ett ekonomiskt värde än ad många inser och nu finns det ocksp dokumenterat via HUI.

 

En rapport från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att  59 000 besökare vid SM-veckan 2013 i Halmstad genererade ett turismekonomiskt netto på över 60 miljoner kronor.

Besökaren spenderar

Det är inte pengar som i första hand går rakt ned i kommunens plånbok, men däremot in på de halländska handlarnas affärskonton.

De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat och shopping. Besökarna bodde i genomsnitt cirka fyra nätter på hotell och spenderade 669 kr per dygn, medföljande gjorde av med 851 kr per dygn, en åskådare 801 kr per dygn.

SM-veckan är bara en i raden av arrangemang som visar hur stora belopp kommer i omsättning. Även en- och två-dagars event sätter fart på penningflödet och numera finns det också klara belägg för intäkternas storlek.

Stort pådrag

Just den fjärde upplagan av SM-veckan i Halmstad blev omfattande. 31 idrotter, 7 000 deltagare och över 200 nya svenska mästare och därtill stjärnor som Charlotte Kalla och Sarah Sjöström skapade ett större pådrag än tidigare SM-veckor.

- Det här kommer vi ha glädje av länge. Vikten och nyttan av evenemang, som kommer så många olika näringsgrenar och inte minst föreningarna tillgodo, säger kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graf.

SM-veckan startades år 2009 som ett projekt. Fyra år senare är evenemanget ett permanent och årligen återkommande, och arrangeras av Riksidrottsförbundet, Sveriges Television tillsammans med en värdstad sommar och vinter.

Ovärderlig marknadsföring

Över 140 mediarepresentanter fanns på plats och det innebar ett stort antal artiklar över hela Sverige. SVT sände många timmar och trots vackert sommarväder blev antalet tv-tittare stort. Den bevakningen och indirekt marknadsföringen för Halmstad kommun är värd enorma belopp.

- I Halmstad fick konceptet SM-veckan ett publikt och medialt genombrott. Mixen av etablerade idrotter med världsstjärnor som Charlotte Kalla och Sara Sjöström, tillsammans med morgondagens idrotter som streetbasket och roller derby, gör veckan till ett vinnande koncept, säger Patrik Wigelius, marknadschef Riksidrottsförbundet.

Och antalet deltagande idrotter är en av orsakerna till de glädjande siffrorna från SM-veckan som HUI nu presenterar. Det blev den största SM-veckan någonsin. Med 31 idrotter, 7000 deltagare och över 200 nya svenska mästare lever SM-veckan upp till ”epitetet” mini-OS.

Fakta

Fakta från SM-veckan (Rapport från HUI)

Antal Idrotter: 31

Antal SM-mästare: 203

Antal deltagare: 7 000 personer

Antal medföljande: 2 000 personer

Antal besökare: 59 000 personer

Sällskapsstorleken i genomsnitt: 2,7 personer

Medelåldern på tävlande: 29 år

Medelåldern på besökare: 41 år

Som deltagare och medföljare besökte man SM-veckan i genomsnitt: 3,1 dagar. Som besökare: 2,5 dagarÖvernattning i Halmstad för deltagare och medföljande: 3,4 nätter

Övernattning för besökare: 4,5 nätter

Generell turistekonomisk omsättning*: ca 87 miljoner kr, ökat med 50 miljoner kr - SM-veckan 2011

Specifik turistekonomisk omsättning*: ca 62 miljoner kronor

SM-veckans omsättning har bidragit till: 54 årsverken. (ett årsverke är ett arbetstillfälle för en person på heltid under ett år, ett årsverke kräver 1,6 miljoner kr).
Turistkronan: en deltagare spenderade i genomsnitt 669 kr per dygn, medföljande 851 kr per dygn, en åskådare 801 kr per dygn. De största delarna i den s.k. turistkronan utgör logi, mat och shopping.

Värdskapet

Rapporten från HUI visar att värdarnas tillgänglighet var mycket god och motsvarade besökarens förväntningar med 92 procent. Värdarnas bemötande var många nöjda med, 97 procent uppgav att bemötandet var bra eller mycket bra. 64 procent av besökarna angav SM-veckan som primär besöksanledning, 26 procent har angivit semesterresa.

Utöver SM-veckan: angav 60 procent av besökarna att man solade och badade, 50 procent angav att de ägnat sig åt shopping, man angav också besök på entrebelagda attraktioner, släkt och vänner och andra evenemang.

Mediebevakning

Över 200 medierepresentanter var ackrediterade under veckan.

De genererade 2137 artiklar – med 125 miljoner potentiella läsare med ett annonsvärde på 35,5 miljoner kr. Från Piteå i norr till Trelleborg i söder har det skrivits om SM-veckan i Halmstad.

SVT har sänt: 26 timmar och 29 minuter – beräknas ha genererat 9,1 miljoner tittareSVT Play: 54 timmar och 15 minuter – beräknas ha genererat 61 00 besökare och 160 000 starter

* Specifik turistekonomisk omsättning omfattar endast de turister som angivit SM-veckan som primär reseanledning, i den generella turistekonomiska omsättningen ingår samtliga turister. Undersökningen är gjord av Handelns Utredningsinstitut, den bygger på 1400 intervjuer. Tre målgrupper ingår i undersökningen: deltagare, medföljande och övriga åskådare (aktiva åskådare i evenemanget ej bara förbipasserande).

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.

Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58. 

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.