Tuff kamp mellan kommuner
Medvetenhet hos kommunerna ökar och det i sin tur innebär att mångåriga arrangemang inte är så självklara...
Ett typiskt bevis spelas upp just nu med Katrineholm som förlorare och Uppsala som vinnare.
Segrare och förlorare här också
Volleybollens Grand Prix och Swedish Beach Tour har i många år genomförts i Katrineholm. Tills nu.
Svenska Volleyevent AB såg en affärsidé om arrangemangen bytte ort. De vill via samarbeten mellan tävlingar i olika delar av Sverige skapa nya möjligheter, inte minst på intäktssidan. Bolaget är för övrigt Svenska Volleybollförbundets helägda event- och marknadsbolag.
I Uppsala uppstod ett intresse i kommunhuset och dubbla volleyevenemangen lockade. Med alla besökare, spelare, ledare, supporters och andra blir det bra många besökare.
Delvis nybyggda Fyrishov skulle lanseras och där passade Grand Prix bra och Swedish Beach Tour kunde förläggas till Vaksala Torg.
Många besökare
- Vi har ett bra samspel med Destination Uppsala och Uppsala Volley som gör att vi kan knyta upp båda tävlingarna under en treårsperiod. Det skapar stora utvecklingsmöjligheter för båda arrangemangen, säger Sveabs projektledare Jakob Birgersson till Meetings.
Till saken hör att vid GP spelas också även Distriktsslaget och Ungdomens GP och därmed samlas ett stort antal människor med allt vad det innebär i intäkter.
- Med stora och delvis helt nybyggda hallar ser vi större möjligheter till mer publik och ytterligare sponsorsamarbeten, säger Jakob Birgersson.
Bra samarbete med kommunen
Uppsala Volleys ordförande Anders Karlsson är tacksam:
- Det är mycket positivt att Uppsala Kommun och Destination Uppsala bidrar till en långsiktig lösning som gör att evenemangen stannar här de kommande tre åren, säger Uppsala Volleys ordförande Anders Karlsson.
Destination Uppsala är kommunens bolag och här framhåller Anna Lindström:
- Tillsammans genererar de två idrottsevenemangen över 6 000 gästnätter till Uppsala, under perioder som i vanliga fall har en lägre beläggningsgrad, säger Anna Lindström på, och fortsätter:
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.