Vill upprepa publiksuccén

Leksand och Mora gillar att puckla på varandra. Därför vill klubbarna upprepa ”Slaget om Siljan” i Stockholm. Det har varit garanterade publiksuccéer och vem vill inte se en sådant möte igen.
Utomhusarenan i Leksand februari 2011 fylldes av 17 319 åskådare.
Annons

 

Det finns ett ursprung i de här matcherna. Den 5 mars 1964 satte Leksands IF ett publikrekord på hemmaplan mot Brynäs. Officiellt var det 12 479 betalande åskådare på plats utomhus på Leksands Isstadion men förmodligen hade fler åskådare trängt sig in.

Men den siffran utgjorde en utmaning när en match arrangerades i februari 2011 på en specialbyggd hockeyarena uppförd på en parkeringsplats utanför hockeyhallen i Leksand. Det kom 17 319 åskådare och ett nytt rekord gällde.

Med laddningen i de här derbyna förstärktes och den 5 januari 2013 utklassade Leksand Mora  med 5–0 inför 13 850 åskådare och det blev säsongens bästa publiksiffra i svensk hockey. Notera, matchen spelades i Globen i Stockholm.

Nu är klubbarna frestade att försöka en gång till. Planerna finns klara sedan tidigare, det hänger mer på att hitta rätt speldag och att se en ekonomisk vinning.

- Det är ett av de finaste arrangemang jag varit med om tror jag. Även besökarna tyckte nog att det var väldigt bra, sedan såg vi väl själva att det var mycket att lösa. Vi lärde oss väldigt mycket av det här att arrangera något i en helt ny arena, säger Peter Hermodsson, Moras klubbchef, till Dalarnas Tidningar.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.