Motionstrend i stark förändring

Många miljoner kronor har strömmat in i takt med tusentals löpare och cyklister. Men deltagarna är inte lika självklara längre. Motionsbranschen måste förändras.
Att motioner är en självklarhet för många. Fast åtskilliga börjar också ifrågasätta sina egna vanor och titta på alternativ. Foto: TT

 

Nya trender  och andra beteenden innebär att många av de främsta arrangörerna av olika motionslopp nu ser över sitt utbud.

De märker hur åtskilliga människor har en vilja att göra något annat och att pröva något annorlunda och då måste också klubbar och organisationer förändras i takt med trenden.

Flera nyheter

En förändringsvind har alltid funnits, men nu är den mer påtaglig än någonsin. Många ifrågasätter när, var, hur de ska svettas.

Nu mobiliserar flera aktörer. Stockholm Marathon Gruppen, Sveriges största arrangör av motionsevenemang och byter namn till Marathongruppen.

- Och under 2017 startar vi flera nya evenemang. Dessutom anställs tre nya personer när organisationen vässas. För optimismen finns kvar och under 2017 beräknar vi att över 250 000 personer deltar i våra lopp, säger Daniel Almgren, vd för Marathongruppen.

Växte snabbt

Det var 1979 det började. De två ideella friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK kom överens om den då vågade idén att satsa på ett maratonlopp mitt i Stockholm. Loppet blev en succé och innebar också ett startskott för den motionsvåg som sköljde över Sverige under 1980-talet. 

I kölvattnet av Stockholm Marathons framgång växte de två föreningarnas gemensamma verksamhet med lopp som Tjejmilen, Vårruset, Tjurruset och Bellmanstafetten, och Stockholm Marathon Gruppen blev landets största arrangör av motionsevenemang men lagom till 40-årsjublieumet skiftas till en ny organisation som byter namn till Marathongruppen och etablerar helt nya typer av evenemang.

- Med namnet Marathongruppen och vår nya logotyp vill vi behålla kopplingen till vår historia och kärnverksamhet, men samtidigt signalera att vi breddar vår verksamhet och satsar på att utveckla motionsevenemang till upplevelser som lockar nya generationer.

Musik och motion i kombination

- En av våra allra starkaste fördelar är vår trovärdighet och historia. Vi har under snart 40 års tid varit en av de aktörer som utvecklat och drivit svensk motionsidrott framåt. Våra tjejlopp som Tjejmilen och Vårruset har fått efterföljare långt utanför löpningen, och Stockholm Marathon har en unik position som ett av de internationellt sett mest kända evenemangen i Sverige

Nytt 2017 blir The Music Run. Evenemanget som finns på ett tiotal platser runt om i världen är en blandning av en musikfestival och ett motionslopp där fokus ligger på musikupplevelsen och lekfullheten. The Music Run arrangeras i Stockholm i augusti och blir seriens enda stopp i Europa under året.

Organisationen förstärks med tre nya personer. Fredrik Sjöberg, som senast var nordiskt ansvarig för gruppträningen hos Sats Elixia, blir evenemangschef, David Fridell, tidigare på PR-byrån Cohn & Wolfe, har rekryterats som marknadschef och Rasmus Olofsson, senast på Actic, har fått det nyinrättade ansvaret för företagsförsäljning och sponsoraktivering.

- De senaste åren har en ny konkurrens från kommersiella aktörer vuxit fram och den nysatsning vi nu gör kräver en tydligare och modernare organisation, säger Daniel Almgren.

Nyrekryteringar, livebevakning och resultatservice. Expressen investerar nu tungt i att bygga ut sportredaktionen.

– Expressens sportpublik växer snabbt. Vi har potential att bli Sveriges största sportsajt, säger chefredaktör Klas Granström.

Det innebär att han utmanar Sportbladet som betraktas som största mediaaktör inom sport i dag

Falu Kommun, Svenska Skidförbundet, Skid-VM i Falun 2027 AB och det Internationella Skid- och Snowboardförbundet (FIS) har nu signerat Hosting contract, arrangörsavtalet, som reglerar vilka åtagande respektive part har inför och under VM i de nordiska grenarna 2027.

Skid-VM i Falun 2027 AB kommer garanterat att få 13,3 miljoner CHF i arrangörsersättning från FIS 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Viaplays utbud just nu är av rekordformat.Skidor i mängd är vi vana vid. Nnyligen förlängdes alla rättigheter för all skidsport, med undantag för skidskytte, till och med säsongen 2030.

Närmast kan vi se fram emot  hockeyns Nations Cup  i Montreal, Kanada och Boston, USA med Sverige, Finland, USA och Kanada. samt senaste tillskottet, Fotbollsmagasinet Tiki-Taka.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.