Sålt 7 650 biljetter, men ingen släpps in

Få lag, om ens något SHL-lag har sådan nationell förankring som Leksands IF, bildat 1919 och med 58 säsonger i ishockeyns högsta serie. Annandagens hemmamöte med Rögle i Tegera Arena beräknas ge miljonintäkter, pågående pandemi och restriktioner till trots.

Konceptet är fiktiva matchbiljetter á 50 kronor, i förening med Siljanbygdens engagemang och heta intresse för sitt ishockeylag, totat fyra SM-guld, det senaste errövrat 1975.

På onsdagen hade 5 997 biljetter bokats, bygdens företag, ett hundratal, som Limatvätten och Sljjans Glasmästeri bidrar med  valfritt belopp per såld biljett, exempelvis en krona. Marknadschef Patric Skoglund kunde räkna in 96,50 kronor per såld biljett. I klartext innebär det ett bidrag på 146,50 ( 50+96,50) vid köp av en fiktiv biljett.

En tradition i Leksand

-Vi har goda förhoppningar att nå 7 650 biljetter, det vill säga utsåld arena. Idén är inte ny, hos oss är det en flerårig tradition.  Det här speciella året är varje krona extra värdefull, poängterar Patric Skoglund.

Tabellmässigt parkerar Leksand på nionde plats, 34 poäng efter 23 omgångar.  Laget har överraskat så här långt, säsongen 2010-2020 räddades laget kvar i SHL sedan säsongen avbrutits på grund av covid-19.

Inför seriestarten var turbulensen stor sedan sportchefen Thomas Johansson lockat till sig tränaren Björn Hellqvist, trots nyskrivet kontrakt med Modo. Leksands lycka så här långt har varit den poängstarka trion Peter Cehlarik och Marek Hvirik,  båda Slovakien och USA:s Carter Camper. Samtliga i poängligans topp.

Som för alla SHL-lag haltar ekonomin och vd Andreas Hedblom känner viss oro inför framtiden.

-Trots ett sannolikt publiktapp på 15-16 miljoner, lösbiljetter, den här säsongen klarar vi oss. Men till säsongen 2020-2021 måste allt återgå till det normala, poängterar Andreas Hedblom

Snart nya kampanjer

-Jag känner stor ödmjukhet inför det stora stöd som kommer oss till del, som på annandagen Vi har också andra pågående kampanjer, ”Vi saknar er, kom till oss” . Jag vill också skicka med att vi arbetar hårt för att minimera våra kostnader, i alla led,  som lägre spelarlöner, betonar han.

Lagom till SHL:s andra halvlek ansluter en kanadensisk forward, Carter Ashton, närmast från KHL. Leksand har tidigare släppt iväg två spelare och enligt Hedblom förändrar förvärvet av Ashton inte den totala kostnadsdelen.

Leksand har erhållit cirka sju miljoner kronor av RF:s krisstöd men Hedblom förnekar att bidraget använts för att säkra Ashtons namnunderskrift för resten av säsongen.

Kjell Nilsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.