Ovisshet runt största sportevenemanget

Årets upplaga av Svenska rallyt fick ställas in på grund av covid. Ett hårt slag både sportsligt och inte minst ekonomiskt.

-Normalt omsätter tävlingen runt 45 miljoner kronor. I år blev det noll, säger Glenn Olsson, vd för Svenska Rallyt AB, som varje dag väntar på besked om framtiden för rallyt från ägarna.

En återkommande bild,Måltribunen i Karlstad, Men i år finns det många frågor runt Svenska rallyt.

Svenska rallyt är Sveriges största årliga återkommande sportevenemang och ingår som en viktig del i Rally-VM.

Tävlingen har körts på en blandning av breda, smala och snabba vintervägar i de värmländska skogarna sedan mitten av 1960-talet och på senare år med en sträckning in till Hedmark i Norge där intresset varit stort och då norrmän utgjort en stor del av publikintäkterna.

Stor förlust

I år skulle tävlingen körts den 11-14 februari, med redan i december i fjol stod det klart att man troligen måste ställa in årets tävling då Länsstyrelsen i Värmland avslog ansökan om tävlingstillstånd på grund av smittrisken och restriktionerna kring covid-19.

-  När vi såg vartåt det lutade försökte vi redan i slutet av förra året dra ner och minimera kostnaderna och därmed också förlusten. Vi jobbar i projektform och har heller inte byggt på oss någon stor over head, säger Glenn Olsson som ändå medger att det blir en betydande ekonomisk förlust som resultat.

Exakt hur stor varken vill eller kan han säga i dag.

-  Det kommenterar vi först när bokslutet är klart i slutet av juni och siffrorna blir officiella, säger han till Idrottens affärer.

Ingen intäkt

4 000 människor är varje år engagerade i tävlingen, varav 500 är direkt avlönade av Svenska rallyt AB. Omsättningen på normalt drygt 45 miljoner kronor kommer framför allt från tre håll: partners, publikintäkter och företagsevent.

I år blev, med inställd tävling, omsättningen noll.

Ägarna, Svenska bilsportförbundet och Uvåns näringslivscenter, har tvingats gå in med mer pengar, trots olika åsikter inom styrelsen för bilsportförbundet kring frågan.

Glenn Olsson vill inte lägga sig i ägardelen, men medger att han känner stor frustation över att ett beslut om framtiden, som skulle kommit redan i februari, fortfarande dröjer.-Det är många pusselbitar som ska falla på plats. Men varje dag som går är en förlorad dag om vi ska ha en rimlig chans att driva detta vidare, säger han.

Nya ägare är en annan tänkbar lösning som det spekulerats kring.

 Stort publikintresse

Sportsligt är en inställd tävling förstås också ett bakslag. Här har det dock funnits en diskussion sedan tidigare om att flytta Svenska Rallyt längre norrut i Sverige efter den snöbrist som varit i Värmland de senaste åren.

Glenn Olsson vill i dag inte spå hur han tror att framtiden för rallyt ser ut, utan lyfter istället det stora och ökade intresset för såväl bilsporten som Svenska rallyt vilket ändå borgar för någon form av fortsättning.

- När Svenska rallyt kördes senast, 2020, sågs det av 122 miljoner tv-tittare globalt*.

Färska siffror från SVT visar på en räckvidd på 954 000 och 39 procent i tittarandel för årets tävlingar i Monte Carlo och Artic Rally i Finland.

- Det är helt fantastiska siffror som visar hur stort intresset är i Sverige för Rally-VM, säger Glenn Olsson.

*Fotnot: Räckvidd: Antalet tittare som sett tre minuter eller mer av sändningen. Tittarandel: Andelen, i procent, av alla som tittade på tv vid tidpunkten för sändningen.

Claes Salomonsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.