"Bättre än vad vi förväntade oss"
I Båstad sitter tennisgeneralen Christer Hult och sammanfattart årets Nordea Open. Han är väldigt nöjd trots en tuff sommar.
- Jag är mycket nöjd. Vi har lyckats göra både åskådare och sponsorer belåtna. Trots omständigheterna har evenemanget överträffat våra egna förväntningar.
Nästan 17 000 besökte de 13 tävlingsdagarna.
- Restriktionerna var att vi endast fick släppa in 1300 sittande gäster per dag. Efterfrågan på biljetter var enorm och ett normalt år så hade vi nog slagit publikrekord, förutom 2011 förstås då Söderling vann. Många valde att åka till Båstad vilket märktes på trycket på ortens restauranger. Härligt, tycker vi i staben för vi visste egentligen vad vi kunde hoppas på ett sådant här år.
4 miljoner TV-tittare
Ett normalt år lockar turneringen betydligt fler åskådare. Då kan det vara runt 60 000 besökare totalt under två veckor.
Christer Hults andra glädjeämne är exponeringen globalt och i Europa. Nordea Open har i år fått extrem mycket tv-tid och då ser han behållningen både från linjär tv och streaming.
- Det är rekord, gott och väl. Ute i Europa gäller en fyrdubbling i antal sändningstimmar och totalt handlar det om 4 miljoner TV-tittare som har följt matcherna i 2.594 timmar.
- Det här är naturligtvis jättepositivt för Sverige, Båstad och tennis. Jag tolkar det som att tennisintresset har ökat markant.
Affärsnyttan god
Nordea Open har fem framträdande huvudsponsorer utöver Nordea som titelsponsor; Porsche, Eleda, Emirates, Elite Hotels och Betway.
-Vi har långa avtal med en majoritet av dem, och det är ju helt klart att det känns det bra att presentera de här siffrorna när vi nu utvärderar evenemanget. Jag hoppas verkligen att våra partners ser affärsnyttan och i kombination med exponeringen att investeringen i evenemanget har betalat sig.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar