Uppladdning, med hatt, vid Elitloppet!

En sådan här tjusig hatt ska du vara  klädd i om du tillhör de 50 000 besökarna på Elitloppet i helgen. ATG har till en av  Sveriges största publikfester har skapatillsammans med mode-duon Rami Hanna, fotograf, och Julian Hernandez, stylist, en jubileumsversion av evenemangerts starkaste publiksymbol - Hatten.

ATG har tillsammans med mode-duon Rami Hanna, fotograf, och Julian Hernandez, stylist, skapat en jubileumsversion av Elitloppets starkaste publiksymbol - Hatten. Hur många av helgens 50 000 besökare skaffar sig en sådan här?

Utifrån intervjuer med människor inom travet har duon gett ny skepnad åt den rosa hatt som årligen bärs av tusentals besökare under Elitloppet.  

Kärleken till hästen

– Det är otroligt vilken öppen och engagerad värld vi mötts av när vi pratat med människor inom travet. Kärleken till hästen förenar ung som gammal, vilket är något vi försökt fånga både i designen av hatten och genom foto. “With Love” är som ett kärleksbrev från oss och travet, ett sätt att göra travets värld och rika historia tillgänglig för fler, säger fotografen Rami Hanna.

Rami Hanna, fotografen som plåtat allt från kända modevarumärken till supermodeller, och Julian Hernandez, stylisten som stylat tv-produktioner som Idol och Mello till välkända artister, gör sitt första stora gemensamma projekt. Under våren har de intervjuat, träffat och fotograferat människor som arbetar med trav och spel på hästar. 

Utifrån deras berättelser har de gett form åt en rosa hatt, en nytolkning av den rosa hatt som bärs av tusentals besökare under Elitloppet. Hatten har fotograferats i en regelrätt modeplåtning och ställs ut tillsammans med porträtt av människorna som inspirerat till hattens form under utställningen “With Love” på Terminalen c/o Livet vid Slussen i Stockholm torsdag 26 maj.

50 000 med eller utan hatt

– Vi har försökt kapsla och göra vår tolkning av 70 år av travkärlek. Det är första gången jag och Rami jobbar tillsammans i ett så här stort projekt och kanske det märkligaste vi någonsin gjort. , säger stylisten Julian Hernandez. 

Elitloppshelgen på Solvalla lockar normalt 50 000 besökare men de senaste två åren har loppen körts inför tomma läktare till följd av coronapandemin. I år fyller folkfesten 70 år och publiken får åter följa ett av världens största travevenemang på plats.

– Få känner till att ATG, eller AB Trav och galopp som vi heter, ägs av hästsporten. Det känns roligt att porträttera det vi gör genom en ny lins nu, säger Camilla Hasselström, Head of External Communication på ATG.

TV-sändning till 16 länder

Under lördag och söndag följer travfantaster på fyra kontinenter tv-sändningarna från Elitloppshelgen. Tittare och spelare i 16 länder, utöver Sverige, kan se de direktsända tävlingarna från Solvalla.

– Det känns hedersamt att få vara del av den internationella sändningen och guida alla travintresserade ute i världen genom den här festen, säger Peter Andersson som är helgens programledare i ATG® Swedish Racing, ASR.

ASR kan ses via ATG:s samarbetspartners i Australien, Belgien, Danmark, Finland/Åland, Frankrike, Italien, Kanada, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Storbritannien, Sydafrika, Tyskland, Ungern, USA och Österrike.

– Vi vet att de internationella sändningarna under Elitloppshelgen med studio och reporter är uppskattade.

-Att vi nu också får tillbaka den publikinramning som gör Elitloppet unikt i travvärlden känns underbart, säger Ylva Svensson, Head of International på ATG.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Ukraina övervinner allt. Medan IOK fjäskar med Ryssland och Belarus om OS-deltagande i Paris 2024 kämpar den blågula idrotten i Ukraina för sin existens.

Nu senast bekräftad av att Ukraina skall delta i Bandy-VM i Växjö mars-april i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Leo Vegas grundades 2011 i Sverige och har sedan dess vuxit stadigt. Spelkoncernen har idag fler än 1 000 anställda över flera europeiska kontor med huvudkontori Stockholm medan den operativa staben verksamheten sker på Malta.
På lördagen avslöjades att Leo Vegas  har enats om ett nytt globalt partnerskap med italienska storklubben Inter och skat pryda dam- och herrlagens tränings- och uppvärmningströjor samt arenan San Siro.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.