Uppladdning, med hatt, vid Elitloppet!

En sådan här tjusig hatt ska du vara  klädd i om du tillhör de 50 000 besökarna på Elitloppet i helgen. ATG har till en av  Sveriges största publikfester har skapatillsammans med mode-duon Rami Hanna, fotograf, och Julian Hernandez, stylist, en jubileumsversion av evenemangerts starkaste publiksymbol - Hatten.

ATG har tillsammans med mode-duon Rami Hanna, fotograf, och Julian Hernandez, stylist, skapat en jubileumsversion av Elitloppets starkaste publiksymbol - Hatten. Hur många av helgens 50 000 besökare skaffar sig en sådan här?

Utifrån intervjuer med människor inom travet har duon gett ny skepnad åt den rosa hatt som årligen bärs av tusentals besökare under Elitloppet.  

Kärleken till hästen

– Det är otroligt vilken öppen och engagerad värld vi mötts av när vi pratat med människor inom travet. Kärleken till hästen förenar ung som gammal, vilket är något vi försökt fånga både i designen av hatten och genom foto. “With Love” är som ett kärleksbrev från oss och travet, ett sätt att göra travets värld och rika historia tillgänglig för fler, säger fotografen Rami Hanna.

Rami Hanna, fotografen som plåtat allt från kända modevarumärken till supermodeller, och Julian Hernandez, stylisten som stylat tv-produktioner som Idol och Mello till välkända artister, gör sitt första stora gemensamma projekt. Under våren har de intervjuat, träffat och fotograferat människor som arbetar med trav och spel på hästar. 

Utifrån deras berättelser har de gett form åt en rosa hatt, en nytolkning av den rosa hatt som bärs av tusentals besökare under Elitloppet. Hatten har fotograferats i en regelrätt modeplåtning och ställs ut tillsammans med porträtt av människorna som inspirerat till hattens form under utställningen “With Love” på Terminalen c/o Livet vid Slussen i Stockholm torsdag 26 maj.

50 000 med eller utan hatt

– Vi har försökt kapsla och göra vår tolkning av 70 år av travkärlek. Det är första gången jag och Rami jobbar tillsammans i ett så här stort projekt och kanske det märkligaste vi någonsin gjort. , säger stylisten Julian Hernandez. 

Elitloppshelgen på Solvalla lockar normalt 50 000 besökare men de senaste två åren har loppen körts inför tomma läktare till följd av coronapandemin. I år fyller folkfesten 70 år och publiken får åter följa ett av världens största travevenemang på plats.

– Få känner till att ATG, eller AB Trav och galopp som vi heter, ägs av hästsporten. Det känns roligt att porträttera det vi gör genom en ny lins nu, säger Camilla Hasselström, Head of External Communication på ATG.

TV-sändning till 16 länder

Under lördag och söndag följer travfantaster på fyra kontinenter tv-sändningarna från Elitloppshelgen. Tittare och spelare i 16 länder, utöver Sverige, kan se de direktsända tävlingarna från Solvalla.

– Det känns hedersamt att få vara del av den internationella sändningen och guida alla travintresserade ute i världen genom den här festen, säger Peter Andersson som är helgens programledare i ATG® Swedish Racing, ASR.

ASR kan ses via ATG:s samarbetspartners i Australien, Belgien, Danmark, Finland/Åland, Frankrike, Italien, Kanada, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Storbritannien, Sydafrika, Tyskland, Ungern, USA och Österrike.

– Vi vet att de internationella sändningarna under Elitloppshelgen med studio och reporter är uppskattade.

-Att vi nu också får tillbaka den publikinramning som gör Elitloppet unikt i travvärlden känns underbart, säger Ylva Svensson, Head of International på ATG.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Om man kan och vill tro på artificiell intelligens tar USA, Kanada och Sverige topplaceringarna vid ishockey-VM. Artificiell intelligens kan mycket väl gissa rätt, eftersom den redan lyckades förutspå det finska mästerskapet i hockey, som slutspelades för några veckor sedan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.